Mor Juan Formell, el llegendari fundador del grup Los Van Van
El músic cubà va contribuir a la revolució de la salsa dels anys 70
BarcelonaPer Juan Formell la música tenia poc sentit si no feia ballar. Amb aquesta premissa va formar l’any 1969 Los Van Van, una orquestra que es va guanyar el sobrenom d’El Tren de la Música Cubana. Ell n’era el maquinista metòdic, un investigador rigorós dels ritmes afrocubans que la història reconeix com una de les personalitats fonamentals per entendre l’evolució de la música caribenya. Els problemes de salut l’havien obligat a delegar el comandament de Los Van Van en el seu fill, el bateria Samuel Formell, i dijous complicacions derivades d’una malaltia hepàtica van precipitar la seva mort, als 71 anys, en un hospital de l’Havana.
El Grammy llatí a l’excel·lència musical que va rebre l’any passat va ser un reconeixement just, però potser insuficient per descriure tot el que va fer l’home que va convertir Los Van Van en una orquestra tan imprescindible com El Gran Combo de Puerto Rico i la Fania All Stars. De fet, van ser la pota cubana de la revolució de la salsa dels anys 70, sovint oblidats fora de Cuba, almenys fins que van començar a actuar fora de l’illa sobretot a partir dels anys 80. Les gires del grup també van passar per Catalunya, i l’última visita va ser el 2012.
Formell, nascut a l’Havana el 2 d’agost del 1942, va començar a tocar el contrabaix a finals dels 50, i fins i tot va formar part de la banda de la Policia Revolucionària. El 1968 va entrar a l’Orquestra d’Elio Revé, però ben aviat va decidir liderar el seu projecte fent bullir a la mateixa olla l’herència del son, l’elegant energia de les bandes del Tropicana i la profunditat del llegat rítmic ioruba. I quan ja ho havia remenat donant sentit a l’adjectiu afrocubà, hi va afegir elements del jazz, del rock i del funk. Tot plegat va fer esclatar Los Van Van, una formació que va dirigir tenint cura de treure el millor de cada músic i amb l’encert de no dependre del carisma del cantant. Formell era baixista, i, per tant, el seu lideratge es va construir des del ritme, la mare de totes les músiques caribenyes. Així va enlairar temes com El baile del buey cansao, La Habana no aguanta más i Anda ven y muévete, entre moltes altres cançons.
Del ‘songo’ a la ‘timba’
Formell també va saber integrar el baix i la guitarra elèctrics, que convivien amb les percussions, el piano i els violins. Amb el percussionista José Luis Quintana, àlies Changuito, va crear el songo, un patró rítmic de transició entre el son i la salsa i precursor de la timba, que es va popularitzar a Cuba a finals dels 80.
Bona prova de la importància de Juan Formell per a la cultura cubana és l’homenatge que rebrà avui: músics de diferents tradicions protagonitzaran la Cantata por Formell a diversos espais de Cuba per recordar-lo.