Crítica de cinema

'Monos', una reflexió sobre la violència aigualida per l'excessiva voluntat d'impacte estètic

El colombià Alejandro Landes s'endinsa en el cor de l'aïllament d'un grup guerriller

Una imatge de la pel·lícula 'Monos'
Eulàlia Iglesias
20/02/2020
1 min

Direcció: Alejandro Landes. Guió: Alejandro Landes i Alexis dos Santos. 102 minuts. Colòmbia, Argentina, Països Baixos, Alemanya, Suècia, Uruguai, Estats Units, Suïssa i Dinamarca (2019). Amb Sofia Buenaventura, Julián Giraldo i Karen Quintero.

El tercer llargmetratge del colombià Alejandro Landes podria haver estat una bona relectura a través d'El senyor de les mosques del gen autodestructiu que nia en qualsevol grup guerriller aïllat a la selva. La pel·lícula se centra en una colla de menors entrenats amb disciplina militar i destacats a dalt d'una serralada perduda on custodien una ostatge nord-americana. Landes ha buidat les accions dels protagonistes de contingut ideològic concret (però costa no pensar en les FARC), se suposa que per atorgar al film un abast més universal: no pretén oferir una reflexió política concreta sinó un discurs general sobre la naturalesa humana. Per altra banda, emmarca la progressiva i previsible desintegració del comando en una estètica ampul·losa que recorre un i altre cop a l'impacte de l'imponent paisatge colombià i s'acompanya de la música distorsionada de la gran Mica Levi. La tendència cap a l'abstracció tindria més força si no acabés denotant certa superficialitat, sobretot a l'hora de posicionar-se sobre els orígens de la violència. Sota el seu exhibicionisme estètic, Monos mostra cert tarannà de film exploit d'adolescents: es recrea en els cossos, les passions, les tensions i les debilitats d'uns joves que tanmateix no sembla que importin gaire al director, per molt que ens apel·li directament a través de la mirada d'una d'ells des del pla final.

stats