Monica Bellucci es posa el vestit de Maria Callas a Peralada
L'actriu estrena, per primera vegada a l'Estat, una obra que repassa la vida de la soprano a través de cartes i manuscrits
PeraladaFa tres anys el jove Tom Volf es va presentar a casa de l’actriu Monica Bellucci amb un projecte a les mans que no tenia res a veure amb cap altre treball que hagués fet la italiana. Des que el 2013 Volf va descobrir Maria Callas, s'havia dedicat a compilar i investigar tots els detalls de la seva vida i trajectòria. Va transformar aquesta dedicació en una exposició i pel·lícula, Maria by Callas, i en un llibre, Lettres & mémoires. Però gràcies a les amistats de la cantant, també va recopilar tota una sèrie de cartes i arxius que no podia deixar en un calaix. I amb això es va plantar a casa de Bellucci per proposar-li que es posés en la pell de Callas per recitar les seves paraules en un espectacle teatral.
“Quan el Tom em va ensenyar les cartes, les primeres que vaig llegir van ser una que enviava a Onassis i una altra sobre la seva fe. Em van commoure molt totes dues, em vaig emocionar. I, tot i que em feia molta por pujar per primera vegada a un escenari teatral, després de llegir les cartes vaig tenir la sensació que sí que podia aconseguir-ho i que podia tocar l’ànima de Maria Callas”, ha recordat Bellucci, que de seguida es va sentir atreta i identificada amb la dualitat de la personalitat de la cantant: “Era una gran diva i una gran cantant amb molt de talent, però també una dona amb un cor molt senzill, perquè en realitat va morir de tristesa”.
Fruit d’aquesta feina conjunta entre el director d’escena i l’actriu va néixer l’espectacle Maria Callas, lettres et mémoires, que es podrà veure per primera vegada a l’Estat aquest divendres al festival Castell de Peralada. L’obra està dividida en tres parts que repassen tres dècades de l’artista: la de 1950, amb les primeres interpretacions i el casament amb Giovanni Battista Meneghini; la de 1960, quan coneix el magnat grec Aristotelis Onassis i la seva història d’amor, que es va acabar vuit anys després; i la de 1970, la darrera etapa plena de nostàlgia i soledat, fins a la seva mort a París el 1977.
En total, Bellucci recitarà una vintena de cartes acompanyada de la GIO Symphonia que, sota la direcció de Francesc Prat, interpretarà instrumentalment algunes de les àries més famoses de Callas.
Sentir la seva veu i la seva ànima
Volf ha recalcat que era molt important que, durant l’espectacle, Maria Callas parlés directament al públic i es revelés com mai s’havia vist abans: per primera vegada no són els altres els que parlen d’ella, sinó que és la cantant qui mostra els seus sentiments i passions a través dels seus escrits. “Ella volia escriure les seves memòries, però no se’n va sortir. Després de la pel·lícula i del llibre, vaig pensar que encara volia fer un pas més i donar vida a les seves paraules dalt d’un escenari”, ha destacat Volf.
Pel que fa a la tria de Bellucci, el director d’escena ha indicat que va ser pels “orígens mediterranis de les dues dones, però també per la seva dualitat entre personatge públic i persona”. “Ha estat un privilegi que les paraules de Callas prenguin vida a través de Bellucci. A tots els països on hem portat l’espectacle hi ha hagut una connexió profunda, una autenticitat genuïna entre les dues dones”, ha afegit.
L'actriu pujarà a l’escenari amb un vestit original de Callas, cedit per la col·lecció My Private Callas, i que només han portat la soprano i, ara, l’actriu. “Quan me’l vaig emprovar, m’anava perfecte. I vaig pensar que això era molt bon senyal”, ha confessat amb un somriure.
Bellucci ha assenyalat que va conèixer la soprano quan va fer la sèrie Mozart in the jungle, però que ha estat a través dels seus manuscrits que ha descobert “una dona coratjosa que va decidir quin camí volia seguir a la seva vida, assumint els riscos que comportava, que va seguir la seva intuïció, que va lluitar per la seva llibertat i que es va entregar a l’amor”. Per això, per a Bellucci, Maria Callas “no va tenir una vida tràgica, sinó que va tenir una vida valenta”.