NOVETAT EDITORIAL
Cultura03/03/2012

"Mirar el país de manera crítica és la meva obligació"

En caure la tarda (Edicions 62) és una novel·la que, tot i estar centrada en un únic personatge, també passa comptes amb l'entorn. "El nostre és un país gallinaci, pobre d'esperit", afirma Jordi Coca.

Jordi Nopca
i Jordi Nopca

BARCELONA.Josep Maria Castellet recorda al Dietari de 1973 la primera trobada amb Jordi Coca. Li va semblar algú d'una notable "impertorbabilitat davant les dificultats". I afegia: "En les actuals circumstàncies duraran els que tinguin constància". Gairebé quaranta anys després d'haver-se conegut, Coca presenta la seva "setzena o dissetena" novel·la, En caure la tarda , que arriba poc després que l'escriptor presentés la seva tesi doctoral sobre el teatre de Josep Palau i Fabre. "Li vaig prometre que estudiaria la seva producció teatral -recorda l'autor-. L'última vegada que el vaig veure li vaig portar l'últim llibre que havia editat. Em va fer dues preguntes. La primera va ser: «Escrius? No et dic si publiques, vull saber si encara escrius». La segona va ser: «Faràs això del meu teatre?»"

Paral·lelament a la feina de la tesi, Coca seguia donant voltes a una novel·la que tenia encallada per culpa de no poder resoldre un problema tècnic. "M'hi vaig posar inspirat per un cap de setmana d'octubre del 2005 que va ploure molt a tot Catalunya. Em vaig començar a imaginar un personatge, en Miquel Gironès, que torna de la feina divendres a la tarda i que decideix quedar-se a casa. En poques hores, comença a fer balanç de la vida al mateix temps que construeix un retrat dels Països Catalans, des d'Andorra fins a Alacant, on només hi ha xoriços, putes i manipulació en la cosa política".

Cargando
No hay anuncios

Ambigüitat, culpa i mort

El personatge de Coca té més d'un punt en comú amb Robinson Crusoe, una de les creacions més recordades de Daniel Defoe: a més d'estar perdut en una illa, és d'una ambigüitat que no permet saber del cert "si és bo o és un fill de puta". Coca destaca també la presència de la culpa -herència de Maeterlinck- i també de la mort: "L'època de les bromes s'ha acabat. A partir dels 60 comences a pensar en l'última funció, en les poques tallades de cabells que et queden. El personatge que jo volia construir és algú proper a la meva edat, que ja ha viscut força coses i que les repassa després d'un petit accident i d'una possible revifalla del càncer que va superar fa un temps". Encara que la novel·la vol ser "una cosa petita i senzilla", l'autor no defuig l'anàlisi de la societat catalana dels últims trenta anys. "Ens hem enganyat i mentit. Hem construït una fantasia, un petit deliri, i ara comencem a adonar-nos-en -explica-. Mirar el país de manera crítica és la meva obligació".

Cargando
No hay anuncios

Coca destaca que avui a Catalunya hi ha "una novel·lística amb una quantitat de registres sorprenent", cosa que "no havia passat mai". Té clar que la manca de repercussió dels autors catalans no té res a veure amb les seves capacitats creatives: "El país no està a l'altura dels novel·listes, en aquests moments. El nostre és un país gallinaci, pobre d'esperit". Quatre dècades després del dietari de Castellet, sembla que les "dificultats" continuen sent-hi. Caldrà mantenir la constància, i potser alguna cosa més.