Mira'm i toca'm: l'art immersiu i interactiu arriba al CaixaForum
La naturalesa és la protagonista de les dues instal·lacions de grans dimensions dels japonesos TeamLab
BarcelonaUnes grafies japoneses cauen com pluja per les parets marronoses d'una sala d'exposicions del CaixaForum. Quan el visitant hi acosta la mà, el símbol es transforma en allò que significa: vent, aigua, ocells, arbre... I aquests elements naturals interactuen entre ells –els ocells van a l'arbre, el foc crema l'arbre...– en una mena de cicle sense fi que muta en funció de l'acció humana, molt semblant al que passa a la realitat. Aquesta és la primera peça immersiva i experiencial de les dues amb la signatura del col·lectiu japonès TeamLab que s'han obert aquest dilluns al CaixaForum de Barcelona i s'hi podran veure fins passat Nadal.
L'altra encara és més complexa. Es tracta d'un ecosistema atapeït d'animals i plantes, que recorren les parets i el terra de la sala –llangardaixos, cocodrils, flors, una balena...– i que l'espectador pot aixafar o tocar i fer que esclatin o canviïn de rumb. Fins i tot pot dibuixar la seva granota o la seva serp i introduir-la en aquest ecosistema on només sobreviurà si es manté l'equilibri: si hi entren massa granotes, se les menjaran les serps o els cocodrils; sempre hi ha un depredador a punt. Gaudi tecnològic i consciència ecològica es troben en aquestes instal·lacions virtuals de gran format que s'ha titulat TeamLab. Art, tecnologia, natura.
Dos mesos de muntatge
TeamLab és un col·lectiu interdisciplinari fundat el 2001 que agrupa centenars de professionals –artistes, programadors, animadors, matemàtics, enginyers, etcètera– per crear obres digitals. Tenen un museu propi a Tòquio que equivaldria a 10.000 pantalles i també han exhibit peces en grans museus de tot el món. Segons Takashi Kudo, membre i director de comunicació de l'equip, les seves instal·lacions volen "establir un nou tipus de relació entre el visitant i l'obra" i també "entre els éssers humans i el món". Ell recorda la impossibilitat de gaudir de peces extraordinàries com la Mona Lisa per l'allau de visitants que rep cada dia i que destrossa tota experiència plaent i personalitzada. El que proposen és just al contrari.
L'equip de TeamLab no ha pogut venir a Barcelona per instal·lar les obres, però ho han fet remotament des de Tòquio. "Si tenim wifi, ho podem arreglar tot, som al segle XXI", assegura Kudo per videoconferència. Això sí, ha costat dos mesos de feina i calcula que hi han intervingut unes 600 persones. Per la seva banda, CaixaForum ha fet un esforç per crear dues capses que poguessin contenir 60 projectors i 50 altaveus sense impacte en l'estructura modernista de la Fàbrica Casaramona.
Segons Elisa Durán, directora general adjunta de la Fundació La Caixa, les dues peces responen "a l'antiga aspiració de crear l'obra d'art total". "Les tecnologies digitals ho permeten", afirma. TeamLab ha creat un espai transitable, amb imatge i so, i la gran singularitat és que tot es transforma per acció del visitant. Takashi Kudo, fan entusiasta de Barcelona, fa el paral·lelisme entre les Rambles i la seva obra: "Al matí el carrer es desperta, al migdia comença a omplir-se i al vespre està ple de gent de gom a gom. Nosaltres establim la Rambla; el visitant l'omple de vida. A mesura que hi entra més gent, més coses passen. L'espai s'alimenta de la gent", afirma. Ell convida que els nens l'explorin, sense les restriccions dels museus convencionals. Fins i tot diu que algú es podria adormir a terra i quedaria cobert de flors. "Vulguis o no formes part de l'obra, com formes part del medi natural", sentencia Takashi Kudo.