Els Méliès planten cara a la crisi i tornen a obrir les portes
El cinema d'autor en versió original recuperarà un dels seus baluards amb la reobertura dels Méliés, el 4 de gener. Amb un nou equipament digitalitzat, els cinemes ressorgeixen de les cendres.
BARCELONAEn un context de caiguda de les xifres d'espectadors i tancament de sales emblemàtiques com els Casablanca, la reobertura dels Cinemes Méliès de Barcelona suposa una injecció d'optimisme en el deprimit ànim de l'exhibició independent a Catalunya.
Tancat des del juny passat per causa d'un incendi que va destrossar les cabines de projecció, els Méliès reobriran les portes dijous amb una programació que inclou Melancolía i Habemus papam , les últimes pel·lícules de Lars Von Trier i Nanni Moretti. Oblidada -per força- la inicial devoció pels clàssics, les sales seguirà donant continuïtat a títols de cinema d'autor ja estrenats, prolongant la vida en sales d'aquelles cintes que, d'altra manera, desapareixerien de la cartellera abans que el públic tingués oportunitat de veure-les.
"No ha estat fàcil", assegura Carles Balagué, propietari de les sales, que reconeix que en les setmanes posteriors a l'incendi es va plantejar seriosament plegar veles, acomiadar el personal i tancar la paradeta. Un crèdit de la Generalitat, la indemnització de la companyia d'assegurances i, sobretot, l'orgull que sent per les sales, van ser els culpables que finalment engegués el projecte de reobrir les sales, amb una important novetat: la digitalització -en alta definició- del sistema de projecció. "És gairebé una obligació, avui dia", diu Balagué, que tanmateix s'ha reservat un projector en 35 mm. Vol deixar la porta oberta a la recuperació de clàssics, proposta original dels cinemes, una línia abandonada en el moment que internet i el DVD van posar a l'abast dels cinèfils tot el cinema existent.
Estrenes de cinema català
Amb la conversió digital de les dues sales, els Méliès s'afegeixen a una tendència del circuit de cinema en versió original inaugurada pels Cinemes Verdi, que l'any passat van digitalitzar la totalitat de les seves sales. Balagué aprofitarà el nou dispositiu tecnològic per fer una prova pilot: en la nova etapa dels cinemes, un sol treballador s'encarregarà de projectar les pel·lícules i vendre les entrades, controlant la projecció a través d'unes pantalles. "La reducció de costos salarials és l'única manera d'amortitzar l'elevat preu dels projectors. Si no ho fem així, els cinemes no sobreviuran", afirma.
La nova etapa que els Méliès enceten dijous arriba en un moment especialment "negre" per a l'exhibició cinematogràfica. Segons Balagué, la recepta per sortir-se'n és "diferenciar-se en la programació". Per això preparen estrenes exclusives de cinema català i documentals independents, propostes complementàries a les reestrenes de cinema d'autor. I a l'estiu, si les coses van bé, tornaran els clàssics als Méliès. Ara que Martin Scorsese ha homenatjat el cineasta francès George Méliès a La invención de Hugo , el seu nou film, és el moment perfecte perquè els Cinemes Méliès ressorgeixin de les cendres.