La 'Marxa Radetzky' sense arranjaments nazis sona al Concert d'Any Nou
S'ha pogut sentir per primera vegada una peça de Beethoven al tradicional recital de Viena
VienaLa Filharmònica de Viena ha ofert aquest dimarts el 80è Concert d'Any Nou, però el del 2020 ha sigut especial: Beethoven, de qui se celebra el 250è aniversari del naixement, ha aparegut entre els valsos de Strauss, i la Marxa Radetzky ha sonat sense reminiscències nazis. El concert ha anat a càrrec del director letó Andris Nelsons, que s'estrenava al Concert d'Any Nou i ha volgut "compartir l'alegria amb la gent" i començar l'any amb optimisme.
La Marxa Radetzky ha sigut la culminació del concert: en forma part des de l'any 1946 i només va deixar de sonar el 2005 per respecte a les víctimes del tsunami japonès. Fins ara no havia sonat l'original, sinó la partitura amb els arranjaments que hi va introduir el 1914 el compositor austríac Leopold Weninger, que més endavant es va afiliar al partit nazi i va compondre nombroses peces per enaltir el seu ideari antisemita i xenòfob. Sense els seus arranjaments, avui la MarxaRadetzky –composta per Johann Strauss el 1848– ha sonat més festiva i menys marcial.
La complicitat entre el director i l'orquestra ha quedat palesa des de l'obertura en què ha sonat Els rodamons, de Carl Michael Ziehrer, una primícia en el Concert d'Any Nou. A partir d'aquí, el programa ha estat marcat pels valsos i les polques dels Strauss, com Salutacions amoroses, de Josef Strauss, que ha sigut un missatge dels músics de la Filharmònica de Viena al Festival de Salzburg, al qual estan molt vinculats i que enguany celebra el centenari. Una altra peça, Gaudiu de la vida, de Johann Strauss fill, ha servit per celebrar una altra efemèride, el 150è aniversari de l'edifici on se celebra el concert, el Musikverein; i Flor de gel, la polca masurca del seu germà Eduard, ha evocat el ball inaugural del 15 de gener del 1870.
Durant la pausa del recital, que la radiotelevisió austríaca ORF ha retransmès a 95 països, s'ha pogut veure un curtmetratge en què una noia buscava fulls de partitures de Beethoven en diferents localitzacions relacionades amb el compositor, i després de la pausa s'ha pogut sentir la briosa Cavalleria lleugera, de Franz von Suppé.
A la segona part, la dansa s'ha unit a la música d'Abraceu-vos, milions!, de Johann Strauss, i 12 contradanses, la primera obra de Beethoven que sona al Concert d'Any Nou, amb dues peces de ballet enregistrades del coreògraf José Carlos Martínez, que va ser el director de la Compañía Nacional de Danza fins al setembre. La Filharmònica ha volgut homenatjar Beethoven perquè el consideren "culpable" de la seva existència, atès que per interpretar la seva música visionària calia una orquestra professional.
L'anècdota de la segona part ha sigut que a El galop del postilló, de Hans Christian Lumbye, Andris Nelsons, a més de dirigir l'orquestra, ha protagonitzat els solos de trompeta.
Després del programa oficial, que ha finalitzat amb Dinamos, de Josef Strauss, ha arribat el moment de les propines: una polca ràpida de Josef Strauss i Al bell Danubi blau, el vals més conegut del món.