Martin Parr i els turistes caça-records
Martin Parr assegura que la fotografia i el col·leccionisme comparteixen l'afany d'apropiar-se de la realitat. El CCCB li dedica una exposició sobre el turisme, el tema estrella de la seva obra.
BARCELONA.Santiago de Compostel·la, la Torre de Pisa, l'Acròpolis d'Atenes, Xangai, l'esfinx de Gizeh, Venècia, la ciutat dels canals de cartró pedra que hi ha a Las Vegas, el Gran Palau de Bangkok, Betlem, París, el Machu Picchu, Benidorm, la Fontana di Trevi i Florida. Les platges de Mar del Plata, les de Magaluf, les de Punta del Este i Copacabana... Des dels anys noranta, el fotògraf britànic Martin Parr ha viatjat a tots aquests llocs armat amb la seva càmera, i de la mateixa manera que els turistes fotografien els monuments per emportar-se'n a casa el record, ell s'ha dedicat a retratar els viatgers i els seus costums.
Parr es considera un fotògraf documentalista -pertany a la prestigiosa agència Magnum-, però la seva mirada està salpebrada amb un humor agut i un punt sarcàstic. L'exposició que li dedica el CCCB amb el títol Souvenir. Martin Parr, fotografia i col·leccionisme demostra que es pot arribar a treure molt de suc d'un turista amb bermudes, sandàlies i mitjons blancs, d'un altre massa bronzejat o del desafiament que pot representar menjar-se la verdura al vapor del bufet d'un hotel de Benidorm.
En la llista de ciutats on Parr ha treballat no hi falta Barcelona. El 1994 va fotografiar una màquina de begudes amb la imatge de la Sagrada Família, i la Setmana Santa passada hi va tornar per encàrrec del Centre de Cultura. La mostra també inclou la quinzena de fotografies que va fer. L'artista es va deixar caure pels atractius turístics més visitats de la ciutat: la Sagrada Família, el Museu Picasso, el Parc Güell, la Casa Batlló, el Camp Nou i la Rambla. Gairebé totes les imatges que va obtenir, a banda de la d'un noi vestit de noia ballant a la Rambla amb una perruca de color rosa, estan protagonitzades per turistes que fan fotografies o es fan retratar al lloc on són.
Les sèries de reportatges de Martin Parr, a més de demostrar que entre el turisme i el kitsch hi ha lligams indissolubles, posen l'accent en aquest aspecte més íntim i abassegador de la fotografia. Ara com ara s'ha convertit en una eina omnipresent per interpretar la realitat i també serveix, en el cas del turisme, per registrar les experiències acumulades. "La fotografia és també una manera de col·leccionar. Si surts al món, has de reunir idees, coses. Quan fas això, tractes de donar sentit al món, acumulant imatges que després configuraran un projecte que alhora formarà part d'aquesta mena de gran trencaclosques i s'integrarà en la teva obra. Jo crec que en general la idea de col·leccionar objectes, llibres, postals o el que sigui està molt relacionada amb la idea de col·leccionar fotografies o imatges que ha fet un mateix", afirma el mateix fotògraf.
A més de fer fotografies, Parr també ha fet de conillet d'Índies turístic i s'ha retratat als fotomatons més inefables i al costat de les escultures humanes que hi ha pels volts del Colosseu o del Camp Nou.