Maria del Mar Bonet i Manel Camp tornen al Lliure de Gràcia
El 1988 van oferir una sèrie de concerts dels quals va sorgir un disc en directe. Ara han enregistrat 'Blaus de l'ànima' un doble disc amb aquells temes i noves cançons que presentaran al Lliure de Gràcia i arreu de Catalunya
BarcelonaLa cantautora mallorquina Maria del Mar Bonet i el pianista Manel Camp tornaran entre el 27 de setembre i el 2 d'octubre al Teatre Lliure de Gràcia, on el 1988 van oferir unes recordades audicions, per presentar el seu nou treball, Blaus de l'ànima, amb algunes cançons inèdites. Bonet ha mostrat avui la seva satisfacció per poder tornar a una sala "única", que li transmet "moltes sensacions", i en la qual, malgrat la remodelació finalitzada l'any passat, diu trobar "aquell batec antic de llibertat". En el mateix sentit s'ha expressat Camp, qui a més ha indicat que el disc és "apassionat" i espera que els concerts també ho siguin.
Blaus de l'ànima. Més de 20 anys ben a prop (Picap), en format doble CD, que es podrà adquirir a partir de l'11 de setembre, amb un total de 22 temes, alguns d'ells grans èxits de la cantant com Què volen aquesta gent, Mercè i L'Àguila negre, i altres instrumentals, que han gravat per commemorar els recitals realitzats al Lliure de Barcelona fa 23 anys i que van culminar amb el celebrat Ben a prop. També hi ha cançons inèdites en el repertori de la cantant mallorquina com La Barbera, amb lletra de Maria Aurèlia Capmany, i que va escoltar per primera vegada a La Cova del Drac cantada per Toni Moreno i que té a veure amb les antigues barberes de París, algunes de les quals es dedicaven a la prostitució.
Un altre tema que Maria del Mar Bonet ha ressaltat és Cançó del bes sense port, de la poeta Maria Mercè Marçal, que Miguel Poveda també ha gravat, i No sé tu com ho sents, amb lletra de Miquel Àngel Riera i música de Damià Tomàs.
Gershwin, Serrat, els Stones, Billie Holliday o Toti Soler també tenen el seu paper en aquesta obra. L'artista ha reconegut que es tracta d'un disc que implica cert risc, perquè "la veu està molt despullada amb el piano". "Estem junts i sols", ha postil·lat, en referència a que són ella i Camp els únics protagonistes del projecte. D'altra banda, la mallorquina ha volgut subratllar, que des de sempre ha admirat la feina de Manel Camp, amb qui se sent molt còmoda des que fa més de dues dècades comencessin a col·laborar. "Ell -ha dit- em va treure un dia la xarxa i em va donar la llibertat de seguir-lo, de saltar al buit i imprimir la meva empremta mediterrània.
Sobre les característiques de l'espectacle, ha explicat que té una durada d'hora i mitja, sense pausa, i aniran intercalant les cançons amb els temes únicament instrumentals, sense seguir exactament la mateixa ubicació que tenen en el doble CD.
Abans de trepitjar l'escenari barceloní, Maria del Mar Bonet i Manel Camp estaran a la Sala Clamores de Madrid, els dies 22 i 23 de setembre, i a l'octubre, finalitzats els concerts del Lliure, estaran en diverses ciutats catalanes, en petits espais d'Hospitalet de Llobregat, Manresa, el Prat de Llobregat, Vilafranca del Penedès i Vic. Al novembre estaran, entre altres ciutats, a Alacant, Igualada i Cornellà de Llobregat; al desembre visitaran Palau-Solità i Plegamans i l'Ametlla del Vallès, mentre que el 28 de gener de 2012 visitaran Sant Fruitós de Bages.
Se li ha preguntat a la cantant sobre l'evolució que hi ha hagut a Espanya des dels últims anys del franquisme fins a l'actualitat, ha considerat que hi va haver un moment de gran "ebullició, de naixement de partits polítics i d'esforç del món cultural, amb propostes com les del Lliure, amb un grup d'actors que van fer una cosa que no s'ha repetit". Segons el seu parer, en l'actualitat i a causa de que "sempre hi ha institucions pel mig, potser s'ha compromès una mica la cultura lliure i oberta".