Cultura16/08/2019

Marc Timón, de la sardana a les bandes sonores de Hollywood

El compositor empordanès arriba aquest dissabte al Festival de Peralada amb ‘Maestro’, una mirada simfònica als grans èxits de la música electrònica

Jordi Garrigós
i Jordi Garrigós

Una gran casualitat. Així defineix Marc Timón (Castelló d’Empúries, 1980) els seus inicis en el món de la música. Ell volia dedicar-se al periodisme, però la composició el va atrapar. “Tot i les ganes que tenia d’escriure, quan vaig entrar a l’ESMUC els plans van començar a desviar-se”, explica. Trenta anys després de creuar la porta de l’escola municipal de música del seu poble, Timón és un compositor premiat que viu a Los Angeles, dedicat principalment a la feina de composició de bandes sonores per a pel·lícules: “La meva mare em va desafiar a veure si aconseguia entrar a l’ESMUC”, recorda. No es va preparar la prova, però va entrar-hi sobrat.

L’empordanès ja componia sardanes quan tenia 13 anys i ho feia amb una lògica inapel·lable: “Com que no m’agradaven les que escoltava, vaig escriure les meves”. Els quatre anys d’estudiant, sumats al fet d’arribar a tocar com a intèrpret amb la Cobla Sant Jordi - Ciutat de Barcelona, van començar a fer sospitar Timón que el seu futur s’allunyava del periodisme per orientar-se a la música. Va començar a treballar tot just abandonar l’ESMUC i ja no ha parat: “Em van encarregar un ballet simfònic, que vaig fer molt a l’estil John Williams, i van començar a sortir coses”.

Cargando
No hay anuncios

Tu a Castelló i jo a Califòrnia

La seva trajectòria com a compositor de bandes sonores és la que el va portar fins a Los Angeles, on, entre d’altres, ha treballat en la música d’ Agent Carter, una sèrie d’espionatge que protagonitza un personatge secundari de l’univers cinematogràfic Marvel, l’agent Peggy Carter. Abans d’arribar a Hollywood, Timón cita amb un orgull especial el seu Josafat, el musical, estrenat a Girona el 2014, i la banda sonora d’ El árbol sin sombra, una pel·lícula petita que va portar-li moltes alegries. Tot i el seu periple nord-americà, Timón mai ha deixat d’escriure sardanes, encara que la seva carrera s’hagi enfocat cap al setè art: “El cinema és el mitjà per excel·lència i la banda sonora em permet explicar històries”, diu. Tot i que resideix als Estats Units, reconeix que el seu no és l’únic camí possible, que es pot viure a Catalunya treballant amb músiques de cinema: “Aquí hi tenim directors amb molt talent com Oriol Paulo, Carla Simón, David Victori o Isaki Lacuesta, per dir alguns exemples, amb qui seria un somni col·laborar”.

Cargando
No hay anuncios

Aquest ha sigut un estiu amb poques vacances per a Timón: al juliol va presentar al Grec Pop d’una nit d’estiu, en què va arranjar algunes de les cançons més reconeixibles del pop català a ambients cinematogràfics, i aquest dissabte porta Maestro a pocs quilòmetres de casa seva, al Festival Castell de Peralada. “És un espectacle sense normes, en què la gent es torna literalment boja”, explica Timón, que a finals d’any va estrenar aquest concert, que revisa grans èxits de la música electrònica en clau simfònica. La seva activitat no s’atura, i un dels pròxims projectes serà la música del documental San Mao y la sombra del olivo, produït per Edmon Roch.