Marc Crehuet: pilotes de goma antisistema
El director i dramaturg Jordi Casanovas diu que el teatre ha de tenir alguna cosa de premonitòria, de visionària. Sense voler-ho, Marc Crehuet ha seguit la màxima del director de la Sala FlyHard a El rei borni, el seu segon text teatral.
El va escriure quan encara no havia passat el cas d'Ester Quintana, la dona que va perdre un ull durant una manifestació, després de la càrrega amb pilotes de goma de la policia antiavalots contra els manifestants. "Sí que n'hi havia hagut altres casos, però no amb l'interès mediàtic d'aquest", recorda Crehuet. El cas és que el tema escollit per a la seva segona obra ha cobrat una vigència inesperada que reforça l'expectativa de l'estrena, dimarts que ve, a la Sala FlyHard. Captivats pel vessant de guionista i director de Crehuet (especialment per la sèrie televisiva Pop ràpid ), el van convidar a escriure una obra per estrenar-la al petit local de Sants. No cal dir que va acceptar el repte.
UN DUBTE EXISTENCIAL
El rei borni parteix d'un dubte gairebé existencial. Com se sent algú que, escudat en la seva feina, ha deixat cega d'un ull una altra persona? ¿Comenta la jugada amb la dona, tot sopant, ho porta a la consciència o no hi dóna més importància? "Quan, en temps de crisi i de grans estafes, la frustració i el descontentament són sentiments generalitzats entre la població, la violència defensiva del sistema sembla de vegades més injusta que mai", argumenta Crehuet. Del tema podria sortir-ne un drama d'intensitat màxima.
En comptes d'això, l'autor i director opta per la comèdia àcida i fa coincidir víctima i botxí al voltant d'una mateixa taula: la casualitat farà que el policia esdevingui amfitrió del noi a qui ha ferit. La història es desenvolupa en un lapse dilatat de temps. Suficient perquè cada personatge pugui reflexionar sobre el que ha passat i, potser, acabar modificant el seu punt de vista.