A Madonna no hi ha qui l’aturi
La cantant ofereix dos concerts al Palau Sant Jordi
BarcelonaDesprés dels atemptats a París del 13 de novembre, grups com Foo Fighters van decidir cancel·lar tots els concerts que tenien previstos a Europa, incloent-hi el del dia 19 a Barcelona. Eagles of Death Metal, la banda que estava actuant al Bataclan quan van entrar els assassins, també va donar per tancada la gira que els havia de portar a la capital catalana el 8 de desembre. Bob Dylan va demanar vigilants armats per als concerts que va oferir a Bolonya. Madonna va decidir seguir la gira europea: el dia 14 va actuar a Estocolm, i després de passar per Dinamarca i Itàlia ara arriba al Palau Sant Jordi de Barcelona per fer-hi dos concerts aquest dimarts i dimecres a partir de les 21 hores. Més endavant, el 8 i el 9 de desembre, també actuarà a la capital francesa.
Després dels atemptats de París, cadascú ha reaccionat com ha considerat més oportú davant la magnitud d’una tragèdia en què els espectadors d’un concert han sigut els més perjudicats. Per tant, és difícil emetre judicis morals. Tan comprensible és l’actitud de Foo Fighters com la de Madonna. “Per què els he de permetre que em facin callar a mi i a vosaltres? Tenim dret a gaudir de la llibertat. Tots els llocs on van morir persones eren llocs d’oci. Llocs on les persones van a divertir-se”, va dir Madonna durant el concert a Estocolm. No és la primera vegada que les actuacions de la cantant nord-americana es veuen afectades per atemptats terroristes: l’11 de setembre del 2001 va haver de suspendre un concert a Los Angeles a causa dels atacs a les Torres Bessones de Nova York, però sí que va fer els que tenia previstos a partir del 13 de setembre.
Seguretat reforçada
Live Nation, la promotora que organitza la gira de Madonna, s’ha compromès a reforçar la seguretat dels concerts, tot i que per “raons òbvies” no n’especifiquen els detalls. Els Mossos d’Esquadra i la Guàrdia Urbana, que han preparat un dispositiu especial per al partit de futbol entre el FC Barcelona i el Roma d’aquest dimarts, també posaran en marxa diferents mesures per garantir la seguretat als accessos del Palau Sant Jordi. “Hi haurà un dispositiu específic”, va assegurar ahir el conseller d’Interior, Jordi Jané. Igualment, divendres es reforçarà la seguretat en el concert dels Estopa al mateix recinte.
En tots els casos es demana al públic arribar amb temps perquè hi haurà dos controls abans de l’entrada: un abans d’accedir a la plaça del Sant Jordi i un altre a les portes. A més, es recomana no portar motxilles ni bosses grans. Val a dir que el personal de seguretat del recinte de Montjuïc escorcolla les bosses en tots els concerts.
Un cop a dins, el públic de Madonna hi trobarà l’espectacle basat en el disc Rebel heart. Però sobretot hi veurà una dona que gira rere gira demostra que, més enllà de divismes i competitivitat, pensa en el públic, en com entretenir-lo, en com fer-lo ballar i participar en un xou les entrades del qual costen entre 45 i 320 euros.
Madonna, de 57 anys, segueix fidel a Madonna, però potser més conscient que mai que ja no li cal obsessionar-se a marcar el futur. No té cap sentit competir amb artistes com Miley Cyrus, Justin Bieber o Katy Perry, amb els quals comparteix poc públic: és llei de vida que els més joves s’identifiquin més i millor amb artistes generacionalment més pròxims. Per tant, aquesta ja no és la guerra de Madonna, com tampoc ho és la rivalitat que es va establir amb Lady Gaga, tot i que totes dues van treure rendiment d’un enfrontament que semblava dictat pel llibre d’estil del màrqueting directe. Tampoc és temps de lluitar per rècords que no cal perseguir. Madonna omple allà on actua (entrades exhaurides avui; encara en queden per demà), però difícilment aconseguirà batre les xifres de vendes de discos d’Adele o de Justin Bieber.
Madonna és Madonna, sempre en bona forma física, però ara sense l’obligació d’exhibicions sobrehumanes. Si més no, així es desenvolupa un Rebel heart tour que combina el que ella mateixa considera el seu vessant més “rebel i provocador” amb la cara més “romàntica i vulnerable”. Això es tradueix en un espectacle que combina ballarines de pole dance vestides de monja i segments acústics en què Madonna rememora la tendresa de Marilyn Monroe, com quan interpreta True blue amb l’ukelele.
Com el James Bond de ‘Spectre’
D’alguna manera, el directe i l’últim disc comparteixen filosofia. Per primera vegada Madonna mira el seu passat explícitament. “No m’agrada, però semblava el moment adequat per fer-ho. Després de tres dècades, una ha de mirar enrere”, reconeixia al març. El disc, alimentat per les produccions de Diplo, Aviici, Kanye West i Ariel Rechtshaid, entre d’altres, és ple de referències als primers treballs de Madonna. I en directe, a més de fer una bona repassada a Rebel heart, dedica molt espai als èxits dels anys 80, més que en les gires anteriors.
La Madonna del 2015 és com el James Bond de Spectre : una icona que convoca a la festa del present tot allò que en el passat va contribuir a convertir-la en una icona. És una supervivent que entoma el pas del temps amb un somriure i que en qualsevol cas manté intacte el sentit de l’espectacle. Al Palau Sant Jordi no hi faltaran coreografies, plataformes, elevadors, vestits impossible, sorpreses i la voluntat de fer ballar el públic fins al final.