Cinema

Lucrecia Martel, la presidenta del jurat de Venècia, no anirà a l'estrena de la pel·lícula de Roman Polanski

La cineasta argentina considera "encertat" que el film estigui al festival

Lucrecia Martel, la presidenta del jurat del Festival de Venècia.
Efe
28/08/2019
3 min

VenèciaLa cineasta argentina Lucrecia Martel, presidenta del jurat oficial de la 76a edició del Festival de Venècia, ha anunciat aquest dimecres que no anirà a la gala de divendres en què s'estrenarà la pel·lícula 'J'accuse' de Roman Polanski. "No assistiré a la gala de Polanski perquè represento moltes dones que estem lluitant a l'Argentina per qüestions com aquesta. No vull aixecar-me a aplaudir", ha dit Martel en la roda de premsa prèvia a la inauguració del festival.

Polanski, en cerca i captura als Estats Units acusat de la violació d'una menor el 1977, presenta a la secció oficial a competició del Festival de Venècia la pel·lícula 'J'accuse', sobre l'afer Dreyfus, en què un oficial jueu de l'exèrcit francès va ser condemnat per traïció el 1894 i deportat a l'Illa del Diable. L'acusació, fruit de l'antisemitisme, era infundada, i Dreyfus va acabar sent rehabilitat anys després.

Lucrecia Martel, directora de pel·lícules com 'Zama', considera "encertat" que la pel·lícula de Polanski estigui al festival "perquè és un diàleg que ens devem", i el festival és un bon lloc per fer-ho. Martel admet que li ha resultat "difícil" prendre una decisió sobre la seva participació en el jurat de Venècia, i que en la decisió final ha tinguin present la posició de la víctima. "La presència de [la pel·lícula de] Polanski em va resultar molt incòmoda, però he vist que la víctima considera que el cas està tancat, no perquè negui el fets sinó perquè creu que Polanski ha complert el que la seva família i ella havien demanat", explica Martel.

"Jo no separo l'obra de l'home, però crec que la seva obra mereix una oportunitat per les reflexions que planteja –afegeix la cineasta argentina–. Si la víctima se sent rescabalada, què hem de fer nosaltres? ¿Ajusticiar-lo, negar-li ser al festival, posar-lo fora de la competició oficial per protegir el festival? Són converses pendents del nostre temps; treure o posar Polanski ens obliga a conversar. No és fàcil de resoldre", diu Martel.

Poques dones en la secció oficial

Pel que fa a la poca presència al festival de pel·lícules dirigides per dones, Martel es mostra a favor de les quotes per evitar situacions com la d'aquesta edició, en què només hi ha dues directores i, en canvi, dinou directors. "No em fa feliç [aplicar les quotes], però no sé de quina altra manera podem començar a forçar la indústria a pensar d'una altra manera; això no vol dir que qualsevol pel·lícula dirigida per una dona aporti una gran lectura sobre la humanitat, però és indubtable que el cinema no està representant la complexitat de la societat", diu Martel.

El director del Festival de Venècia, Alberto Barbera, també hi ha dit la seva. En el cas de Polanski, Barbera assegura que cal distingir entre l'artista i l'home. "La història de l'art en va plena, de persones que han comès crims, la qual cosa no és raó per deixar de considerar les seves obres", ha dit Barbera.

Pel que fa a les quotes, el director del Festival de Venècia hi està en contra. "Hauríem de pensar-ho en altres situacions, com en les admissions a les escoles de cinema o en l'accés al finançament, on hi ha molts prejudicis, però no en la selecció de festivals, on no hi ha prejudicis amb les dones i on introduir les quotes significaria no respectar el criteri de qualitat", diu Barbera.

stats