19/05/2015

Lluís Homar lidera l’escassa collita catalana als Max

BarcelonaÉs cert que en les formes hi havia tota la voluntat d’acontentar el sector teatral català, propens a considerar els premis Max poc representatius i llunyans: per tercera vegada en els seus 18 anys d’història els guardons de la SGAE se celebraven a Barcelona, al Teatre Barts, i van ser de principi a fi un homenatge musical al Paral·lel, amb protagonisme absolut per a les actrius. Però, al capdavall, al marcador final de la gala, el resultat per a Barcelona -gran centre productor teatral de l’Estat, juntament amb Madrid- va ser més aviat escàs. Això tot i que segons les noves normes de votació ja no escullen els guanyadors tots els socis de la SGAE sinó un jurat, per garantir que hagin vist obres, i obres de tot arreu.

Sigui com sigui, d’entre els candidats catalans van sortir vencedors L’eclipsi, dirigit per Xavier Albertí al TNC dins el Grec passat, com a millor musical; Dot, de Maduixa Teatre, un espectacle guardonat en la categoria infantil o familiar, i Anna Maria Ricart, premi Max a la millor adaptació per Fuenteovejuna. Breve tratado sobre las ovejas domésticas, una obra de la Companyia Obskené que es va poder veure a l’Obrador de la Sala Beckett.

Cargando
No hay anuncios

La categoria de millor actor estava garantida, i finalment se la va endur Lluís Homar per Terra baixa, mentre que la femenina va ser per a Blanca Portillo per una altra coproducció del Grec, El testamento de María, dirigida per Agustí Villaronga. Tres premis més van tocar d’esquitllada al Mercat de les Flors, com a coproductor d’Israel Galván (millor ballarí), Rocío Molina (millor coreografia) i Sharon Fridman (millor espectacle de dansa per Free fall (caída libre).

Una història familiar

Cargando
No hay anuncios

Cuando deje de llover va ser la veritable triomfadora dels Max amb tres pomes : millor espectacle, director d’escena (Julián Fuentes Reta) i millor actriu de repartiment (Susi Sánchez) per una història sobre una nissaga familiar al llarg de 40 anys escrita per un australià fins ara mai representat a l’Estat, Andrew Bovell, i que ha tingut una bona acollida del públic sense cap nom que atregui els focus. Una obra que va passar per les Naves del Español i que no s’ha vist a Barcelona -és d’esperar que el premi li obri portes.

Tot seguit, al rànquing, tres produccions amb dos guardons cadascuna: Fausto, de Tomaž Pandur, al CDN; l’espectacle sobre les víctimes de Mauthausen El triángulo azul,de Laila Ripoll i Mariano Llorente, també programat pel CDN; i l’espectacle de dansa de carrer Gelajauziak, de la companyia basca Kukai amb Cesc Gelabert.

Cargando
No hay anuncios

Rosa Maria Sardà fa “botifarra” als governants

La rebaixa de l’IVA cultural i la reivindicació del paper de la cultura van ser els grans temes de la gala. Però Rosa Maria Sardà els va elevar a l’enèsima potència en rebre el premi Max d’honor: “Ens estan deixant amb el cul a l’aire. Però no ho aconseguiran”, va dir referint-se als “polítics”. “García Lorca ho va definir molt bé: un poble que no fomenta el seu teatre és un poble mort o moribund. Nosaltres no volem que sigui així”. I va acabar amb una imatge gràfica: “Vull fer un regal als nostres governants, sense assenyalar-ne cap, un regal per compartir, una cosa molt del meu país: una bona botifarra! I que els aprofiti en les pròximes vacances, que espero que siguin llargues”.