El Temporada Alta declara la guerra a les pors socials i individuals
El festival programa 97 espectacles amb Thomas Ostermeier, Oskaras Korsunovas i Alain Platel
Núria Juanico
03/09/2018
3 min
GironaDura poc més de sis minuts, però és tota una declaració d’intencions. El curtmetratge de presentació del festival gironí Temporada Alta viatja fins als anys 70 amb Amaia Romero vestida de groc en un plató televisiu. “ Yo soy rebelde porque el mundo me ha hecho así ”, canta la guanyadora d’Operación Triunfo versionant Jeanette. La frase apunta al cor del Temporada Alta.
“Volíem parlar de la llibertat d’expressió, però de seguida vam veure que ens quedàvem curts. Havíem de parlar també de la por i de com aquesta t’obliga a l’autocensura”, explica el director del Temporada Alta, Salvador Sunyer. Per lluitar contra els temors socials i individuals, la 27a edició del festival acollirà 97 espectacles del 5 d’octubre al 10 de desembre. Carla Rovira hi incidirà amb Calla, Hamlet, calla, que parteix del famós “Ser o no ser” de Shakespeare per explorar els límits de la llibertat d’expressió. Si bé aquesta qüestió serà l’eix central del festival, Temporada Alta oferirà “un centenar de mirades sobre tot el que està passant avui en dia”, explica Sunyer, que cita temes com “el racisme, l’homofòbia, el feminisme, l’exili, el liberalisme i els abusos de poder”.
Grans noms internacionals
Girona serà a la tardor un pol d’atracció de creadors de prestigi internacional com el belga Alain Platel, que a Requiem for L. reflexionarà sobre l’Holocaust i sobre com la mort afecta les persones i les societats. De Bèlgica també arribarà Jan Lauwers amb Isabella’s room, “un dels seus millors espectacles que es va poder veure al Teatre Lliure, però que calia que passés per Girona”, diu Sunyer. Un altre dels habituals del festival, l’alemany Thomas Ostermeier, hi participarà amb Im Herzen der Gewalt (Al cor de la violència), l’adaptació teatral de la novel·la Història de la violència, del francès Édouard Louis. També repetiran Slava Polunin, amb el ja clàssic Slava’s snowshow,i els britànics 1927, aquesta vegada amb el conte de terror The animals and children took to the streets.
El lituà Oskaras Korsunovas aterrarà a Girona amb Vestuvés (Casament), una versió d’ El casament dels petits burgesos, de Bertolt Brecht. A més, la ballarina italiana Cristiana Morganti passarà pel festival amb Moving with Pina, una conferència ballada sobre la seva relació amb Pina Bausch, i Benjamin Lazar posarà la seva mirada a l’òpera La traviata amb una peça que subratlla la teatralitat de la història.
Feminicidi i democràcia
Del centenar de propostes que es podran veure en aquesta edició del festival, 58 són de creació catalana. El feminicidi irromprà a escena amb Macho man, un muntatge a càrrec d’Àlex Rigola, mentre que LaCalòrica i Joan Yago qüestionaran la democràcia amb Els ocells. El festival acollirà alguns monòlegs, com ara La lleugeresa i altres cançons, dirigit per Ivan Benet i protagonitzat per Aida Oset, i Una Ilíada, encapçalat per Eduard Farelo. No hi faltarà tampoc el tradicional Torneig de Dramatúrgia.
Un dels objectius del Temporada Alta és sumar creadors catalans i estrangers per potenciar sinergies. En aquesta línia, aquest any ha preparat produccions com La neta del senyor Linh, un monòleg sobre l’exili que dirigirà el belga Guy Cassiers i protagonitzarà Lluís Homar. Els ballarins Lali Ayguadé i Guilhem Chatir faran tàndem a Here,i Claudio Tolcachir dirigirà L’omissió de la família Coleman amb Bruna Cusí, Roser Batalla i Marc Rodríguez al repartiment.
“Volem que el que fem tingui sentit i perspectiva de creixement amb els anys”, assenyala Sunyer en referir-se a les 23 produccions i coproduccions d’enguany. Una de les més sorprenents és Uncanny valley, de Rimini Protokoll, que només tindrà un robot a l’escenari. L’uruguaià Sergio Blanco serà per partida doble al festival amb Kassandra -un monòleg dirigit per Sergi Belbel i protagonitzat per Elisabet Casanovas- i El bramido de Düsseldorf, una reflexió sobre la mort del pare que l’ha consagrat com un dels millors autors del país llatinoamericà.
Cinc imprescindibles del festival
Calla, Hamlet, calla
Carla Rovira furga en les entranyes de la llibertat d’expressió inspirant-se en el monòleg de Hamlet.
Requiem for L.
A través d’un grup d’artistes africans, Alain Platel reconstrueix el Rèquiem de Mozart per parlar de com la mort impacta en la societat.
Vestuvés (Casament)
Korsunovas s’acosta a un dels primers textos de Bertolt Brecht per retratar la degradació de les tradicions i la deformació dels rituals.
The animals and children took the streets
És la peça de més èxit dels britànics 1927, un conte d’humor corrosiu fet a còpia de grans projeccions.
La neta del senyor Linh
Lluís Homar es posa a les mans del belga Guy Cassiers en una faula sobre l’exili, la identitat i la solitud.