MÚSICA
Cultura22/05/2016

L’imperi musical britànic assalta Barcelona

Adele, Coldplay i Queen & Adam Lambert protagonitzen els concerts multitudinaris de la setmana

Xavier Cervantes

BarcelonaEl pop-rock és una qüestió d’estat al Regne Unit. Va quedar ben palès en el Jocs Olímpics de Londres, quan l’organització va triar la música per treure pit i orgull nacional. La Indústria Fonogràfica Britànica (BPI) va publicar divendres l’informe anual, i una de les dades revela que un de cada sis àlbums venuts al món és britànic. Sempre segons la BPI, la indústria discogràfica britànica representa el 17,1% del mercat mundial. Curiosament, aquesta setmana passen per Barcelona Queen, Adele i Coldplay, tres exemples de la fortalesa econòmica i cultural de la música del país dels Beatles.

Queen actuen avui al Palau Sant Jordi amb el nord-americà Adam Lambert com a cantant. No és la millor manera de recordar el grup que va liderar Freddie Mercury, però l’explicació de gires com aquesta és senzilla: són rendibles perquè el nom del grup està instal·lat en la memòria musical de diverses generacions i representa la porció del mercat musical britànic que alimenta la nostàlgia. Només a Spotify, cançons com Bohemian Rhapsody acumulen més de 147 milions d’escoltes. El concert de Queen, amb entrades d’entre 45 i 95,50 euros, forma part d’una gira europea amb una quinzena de dates.

Cargando
No hay anuncios

Una posició de domini

Adele també actuarà al Palau Sant Jordi, dimarts i dimecres. Les entrades, de 56 a 115 euros, van exhaurir-se tan aviat com es van posar a la venda, com només passa amb fenòmens musicals de la seva magnitud. El cas Adele és únic en la indústria musical actual, perquè en un món on l’ streaming s’està consolidant com a via d’accés a la música ella continua treballant a l’antiga, menystenint plataformes com Spotify i apostant per la venda, la digital però sobretot la física. Ho pot fer des d’una posició de domini avalada pels números. La cantant del barri londinenc de Tottenham va publicar el disc 25 el 20 de novembre de l’any passat, i només va necessitar sis setmanes per vendre’n més de 17 milions de còpies arreu del món. Però hi ha una data encara més explícita. Segons un informe elaborat per Billboard i Nielsen Music, el 2015 Adele va generar més de 18 milions d’euros només als Estats Units. Ella apareix en el novè lloc de la llista d’artistes i grups que més diners van ingressar en el mercat nord-americà l’any passat. El número u era per a Taylor Swift, amb més de 65 milions d’euros, però el detall més significatiu és que Adele, que encara no havia començat els concerts, va ser de llarg l’artista que més va ingressar per la venda de discos als Estats Units: 14,5 milions d’euros, pels 6,4 milions de Taylor Swift. Una de les explicacions de l’èxit d’Adele amb els formats tradicionals és la naturalesa intergeneracional del seu soul, perquè connecta amb gent de la seva edat (28 anys) amb més joves i amb més grans, i amb un mèrit afegit: la nostàlgia no hi té cap paper.

Cargando
No hay anuncios

La triple presència britànica a Barcelona es completa dijous i divendres amb els concerts de Coldplay a l’Estadi Olímpic Lluís Companys, i les entrades per veure’ls van dels 67,50 als 106,50 euros. El grup de Chris Martin va ser la solució de continuïtat del brit-pop a través de l’èpica. Les vendes d’ A head full of dreams (2015) són molt lluny de les d’Adele, però la gira està sent multitudinària alimentada pel rumor que podria ser l’última.