El Liceu reviu la tragèdia de Maria Stuarda amb Joyce DiDonato
La mezzosoprano nord-americana serà la protagonista de l'òpera de Donizetti, que arriba a Barcelona amb una posada en escena que combina l'estètica contemporània i els vestits d'època per potenciar l'actualitat de la història

BarcelonaFusionant l'estètica contemporània amb la vestimenta d'època, el muntatge de 'Maria Stuarda' que s'estrenarà el 19 de desembre al Liceu pretén "potenciar la universitat en el temps i l'espai" de la història i mostrar "com els poderosos són presoners del seu poder", segons Joyce DiDonato. La mezzosoprano serà la protagonista del muntatge de l'òpera de Donizetti, dirigit per Patrice Caurier i Moshe Leiser, al Gran Teatre del Liceu.
Fins al 10 de gener, DiDonato compartirà escenari amb el tenor mexicà Javier Camarena, que interpreta el paper de comte Leicester, i amb Silvia Tro Santafé en el paper d'Elisabetta, reina d'Anglaterra. Tot i que les protagonistes vestiran robes de l'època, que les immobilitzen "perquè ostenten el poder i això els impedeix ser lliures", segons DiDonato, el cor i els personatges masculins porten roba contemporània per ressaltar "l'actualitat" de la història: l'execució de Maria Stuarda ordenada per Elisabetta el 1587.
"Les execucions se segueixen produint: ho hem vist fa poc a l'Orient Mitjà i el paper de l'art és mostrar a la gent el que està passant, mostrar la soledat de l'executat davant el seu executor, i evitar la ceguesa de la societat", declara DiDonato. Aquesta és una de les tres òperes de Donizetti que integra la "trilogia Tudor", a més de 'Roberto Devereux' i 'Anna Bolena', escrites entre 1800 i 1837. El director musical, Maurizio Benini, creu que 'Maria Stuarda' és una obra mestra del bel canto, un gènere que necessita a "grans cantants" perquè atorga a la veu un paper protagonista i a l'orquestra, una "funció de suport".