El Liceu recupera la partida tràgica de Txaikovski
Torna a Barcelona la clàssica producció de l'òpera 'La dama de piques' amb direcció escènica de Gilbert Deflo
BarcelonaEl Liceu completa el seu particular pòquer de Píkovaia dama (La dama de piques). Acull per quarta vegada la producció de l'òpera de Txaikovski amb direcció escènica del belga Gilbert Deflo que es va representar al teatre de la Rambla el 1992, el 2003 i el 2010. Tornen, per tant, l'escenografia clàssica i els decorats sumptuosos que acompanyen la tragèdia de Hermann, el jugador entestat a esbrinar el secret per guanyar la mare de totes les partides de cartes, fins al punt de sacrificar l'amor per la Lisa, l'altra damnificada pel romanticisme tràgic d'un llibret inspirat lliurement en el conte fantàstic de Puixkin. "Sí, és un clàssic de les meves posades en escena; no puc canviar l'escenografia de fa trenta anys. Però el que és molt diferent i fonamental és que tenim cantants nous, i els cantants són l'ànima de la producció", diu Deflo sobre una Dama de piques de la qual es faran deu funcions del 26 de gener a l'11 de febrer, de moment amb l'aforament reduït al 70%, però amb l'esperança que l'evolució de la pandèmia permeti recuperar-ne el 100%. La direcció musical serà de l'alemany amb arrels russes Dmitri Jurowski, que s'enfronta a una partitura que al Liceu han dirigit mestres com Iuri Temirkànov (el 1981) i Kirill Petrenko (el 2003), i que "necessita actors cantants o cantants actors que ho puguin donar tot a l'escenari".
Entre aquests cantants hi ha l'àzeri Yusif Eyvazov i el georgià George Oniani, que es repartiran el paper de Hermann. El de Lisa l'havien de cantar tres sopranos: l'armènia Lianna Haroutounian, que debuta en el paper i torna al Liceu tres anys després de triomfar amb Madama Butterfly; la nord-americana Sondra Radvanovsky i la russa Irina Churilova. Finalment, però, Rodvanovsky, una de les veus actuals més admirades pel públic del Liceu, ha hagut de cancel·lar la seva participació per moriu personal i de dol familiar arran de la mort de la mare. Així les coses, Haroutounian cantarà a les funcions dels dies 26 de gener i 1, 5, 8 i 11 de febrer, i Irina Churilova a les funcions dels dies 27 de gener i 2, 4, 6 i 10 de febrer.
En una roda de premsa en què s'ha parlat en català, castellà, francès, italià i anglès, Garcia de Gomar ha elogiat l'obra de Txaikovski com un títol "indiscutible", "una obra mestra" estrenada al Teatre Mariïnski de Sant Petersburg el 1890 i que va arribar al Liceu el 1922. Deflo, per la seva banda, ha recordat que la seva Dama de piques inclou el ballet del segon acte (coreografiat per Nadejda L. Loujine a partir del que va dissenyar Marius Petipa el 1890). "Altres produccions a vegades tallen aquests ballets, però no són decoratius. La coreografia és important perquè mostra que Hermann no pertany al món aristocràtic de la Lisa", diu Deflo, per a qui el ballet ajuda a il·lustrar el conflicte social de Hermann: "Ell no té diners, és una mena d'anarquista, i per això l'he vestit de color vermell i negre". El director d'escena també destaca el caràcter pessimista de l'òpera, amb una última ària "nihilista".
Amor i tragèdia
Eyvazov entoma Hermann, un dels seus papers preferits, conscient de la "complexitat" d'un personatge "contradictori" que "de totes les seves circumstàncies vitals en fa una tragèdia". "I crec que no s'estima la Lisa", diu. Haroutounian hi coincideix: "La Lisa és un personatge a qui ningú para atenció, però de sobte s'atreveix a obrir la seva ànima a un home perillós. Ella hi vol anar, cap al perill, perquè no l'ha experimentat mai i ja no vol aquella vida tranquil·la i previsible que tenia amb la comtessa. Però es converteix en un objecte, en l'instrument que Hermann vol fer servir per acostar-se a la comtessa i aconseguir el secret de les cartes".
El repartiment de La dama de piques el completen Elena Zaremba i Larissa Diadkova, com a comtessa; Rodion Pogossov i Andrey Zhilikhovsky com a príncep Ieletski, i altres papers interpretats per Lukasz Golinski, Gevorg Hakobyan, David Alegret, Ivo Stanchev, Antoni Lliteres, Lena Belkina, Cristina Faus, Mireia Pintó, Gemma Coma-Alabert, Marc Sala, Mercedes Gancedo i Serena Sáenz.