'La innocència': Un retrat fresc, sensual i realista de la fi de l'adolescència
Lucía Alemany copsa sense idealitzacions la vida en un petit poble del Baix Maestrat
BarcelonaDirecció: Lucía Alemany. Guió: Lucía Alemany i Laia Soler. 92 min. Espanya (2019). Amb Carmen Arrufat, Laia Marull i Sergi López.
Lucía Alemany forma part d'aquesta onada actual de directores que han convertit el seu debut –en el seu cas, més tardà– en el llargmetratge en una revisió amb tints autobiogràfics i des de la perspectiva femenina dels relats de trànsit a la vida adulta. La cineasta valenciana ressegueix l'estiu en què la Lis (una prometedora Carmen Arrufat) deixa enrere l'adolescència mentre s'enamora, somia en treballar al circ, es queda prenyada, es baralla amb els pares i participa en la quotidianitat festiva del seu poble, Traiguera, al Baix Maestrat.
Alemany se'n surt molt bé a l'hora de capturar la naturalitat, la frescor i aquella qualitat alhora tan intensa i tan efímera de la vida als quinze anys, malgrat que se'n ressentin altres aspectes de la pel·lícula, com el retrat en excés esquemàtic, quasi caricaturesc, dels pares, encarnats per Laia Marull i Sergi López, que no cobren consistència fins que la Lis madura. Però el film recalibra amb encert el to amb què es tracten qüestions com el primer amor i l'avortament, tradicionalment sobrecarregades de pes dramàtic, alhora que copsa sense idealitzacions ni estigmatitzacions la vida en un poble petit amb les seves formes variades d'oci, de la festa major a la discoteca, la diversitat sociolingüística, les amistats fèrries i les traïdes, la sentor sensual dels dies d'estiu i l'agror del què diran.