L'art de Chagall, convidat d'honor al Museu Diocesà de Barcelona
Una trentena de gravats de l'artista dialoguen amb els tresors medievals del museu
!['Agar al desert', de Marc Chagall, dialoga amb una Mare de Déu, del Museu Diocesà de Barcelona](https://static1.ara.cat/clip/7f95dd96-e596-46fc-bae8-21febb8b17d5_16-9-aspect-ratio_default_0.jpg)
BarcelonaLes sales del Museu Diocesà de Barcelona estan plenes de retaules sumptuosos, escultures precioses i pintures murals, i a partir d’aquest divendres tenen un altre valor afegit: la trentena de gravats de Marc Chagall (1887-1985) que formen l’exposició temporal Chagall. Els estats de l’ànima. Algunes de les estampes dels set pecats capitals, dels anys 20, i unes altres de Dibuixos per a la Bíblia (1960) dialoguen amb obres del museu com un retaule de Bernat Martorell dedicat a Sant Joan Baptista i una Mare de Déu de la Humilitat. Aquest diàleg arriba al punt més àlgid a la sala capitular de la Catedral de Barcelona, a tocar de la gran Pietat Desplà: la comissària de la mostra, la historiadora de l'art Helena Alonso, fa dialogar el lleó que dorm amorosit per la fe als peus de sant Jeroni a la pintura de Bartolomé Bermejo amb un lleó de Chagall que representa la supèrbia.
Marc Chagall era jueu i, com recorda Alonso, va creure “en la llibertat de totes les religions” i i va tenir “una fe profunda en l’ésser humà malgrat que va ser perseguit durant el nazisme i es va haver d’exiliar". Dels gravats de la sèrie Dibuixos per a la Bíblia, Alonso destaca els colors intensos que va fer servir l’artista, com un verd que evoca “la plenitud de la vida” en una litografia dedicada al Paradís. A més, tal com diu la historiadora, aquestes obres tenen una càrrega feminista perquè va posar en relleu valors universals i virtuts de dones com Raab, Tamar i Raquel. “És la seva sèrie més femenina en la seva producció sobre la Bíblia”, conclou Alonso. L'exposició estarà oberta fins al 28 d'octubre.