Korsunovas planta a Girona un 'Matrix' contra "la propaganda russa"
El director lituà estrena al Temporada Alta 'A man from Podolsk', una sàtira sobre la burocràcia
BarcelonaVivim immersos en una realitat paral·lela que s'ha construït mitjançant la propaganda. Sota aquesta tesi, l'escriptor rus Dmitry Danilov va escriure A man from Podolsk (Un home de Podolsk), una peça teatral que qüestiona la burocràcia i que ara el director lituà Oskaras Korsunovas porta al Temporada Alta. L'espectacle arriba per primera vegada a l'estat espanyol aquest dissabte, en una única funció al Teatre de Salt que es representarà en lituà amb sobretítols en català. "Sembla que a l'obra no passa res d'especial, però de sobte es revela la falsedat de la realitat, com a la pel·lícula de Matrix", explica Oskaras Korsunovas a l'ARA. Qui pateix en primera persona els efectes d'aquesta doble realitat és un jove rus (interpretat per Šarūnas Zenkevičius), que és detingut per la policia i és sotmès a un estrany interrogatori. Mentre intenta entendre per què l'han arrestat, s'endinsa en un conte de terror fantasmagòric sobre la burocràcia a Rússia.
Habitual al Temporada Alta (on ha estrenat obres com Cleansed, Els baixos fons i Vestuvès), Korsunovas volia aprofundir en aquesta ocasió en l'impacte de la propaganda política a la societat. "La realitat paral·lela està feta per ideologia i propaganda. En essència és la realitat que ens fan baixar de dalt els polítics", diu el director. A A man from Podolsk fa una crítica ferotge dels populismes mitjançant la humiliació absoluta del protagonista, a qui l'autoritat sotmet a una rentada de cervell. "Els polítics s'han llançat al populisme perquè han entès que és el camí més ràpid per arribar al cim", afirma Korsunovas, que ho exemplifica amb les figures de Trump i Putin, que defineix com a "impostors".
Un fenomen general
Rússia queda retratada a l'escenari com un país on la repressió s'aprofita de la subtilesa i l'ambigüitat. "No trobes una repressió oberta o una campanya política com la que vaig veure durant els temps de la Unió Soviètica", apunta Korsunovas. Segons el seu punt de vista, el país bull de creativitat i els teatres, les galeries d'art, els cinemes i la televisió fan gala d'un ampli desplegament d'artistes. "Però aquí hi ha la mare dels ous –afegeix el director–. La propaganda suau prospera amb aquesta creativitat, a través de la qual es crea la realitat que es vol".
Malgrat que es tracta d'una obra fortament arrelada a Rússia, Korsunovas està convençut que els espectadors de tot Europa hi poden connectar. "L'efecte de la propaganda és un fenomen general", assenyala el director, que posa èmfasi en la violència intrínseca de la situació. "No sé exactament com és la vida a Espanya –afegeix–, però puc afirmar que a Lituània ja hi ha aquestes bombolles i la gent viu en les seves realitats paral·leles , en què les persones esdevenen cegues i subjectives".