EQUIPAMENTS
Cultura18/09/2013

Jorge Wagensberg pilotarà l'Ermitage català

El científic elaborarà un discurs que parli "de la condició humana a través de les obres d'art"

Jordi Nopca / Laura Serra
i Jordi Nopca / Laura Serra

BarcelonaEl físic, investigador i divulgador Jorge Wagensberg serà l'encarregat de dibuixar el futur museu Ermitage que s'instal·larà a Barcelona. El director del Museu de la Ciència durant catorze anys (1991-2005), en els quals es va ocupar de la seva espectacular renovació i renaixement el 2005 com a CosmoCaixa, serà qui s'ocuparà de traçar les línies mestres del nou museu dels tsars . Wagensberg va confirmar ahir a l'ARA la seva implicació en el projecte afirmant que el model de centre que imagina està "més a prop d'un museu del coneixement" que d'un museu convencional "ancorat al segle XIX o XX".

L'encàrrec de Wagensberg -que no ha volgut especificar si tindrà el càrrec de director però que va declarar la seva "implicació total" en el projecte- serà, de moment, realitzar el projecte museístic de l'Ermitage. El gegant rus té una col·lecció de 2,9 milions de peces, bona part de les quals estan amagades en magatzems. L'obertura de filials, com les que ja tenen a Amsterdam i Ferrara, els serveix per rendibilitzar el seu vast patrimoni. Wagensberg, però, vol dissenyar un museu singular: "Intentaré parlar de la condició humana a través del llegat de les obres d'art de l'Ermitage", va dir el científic, que és fundador de la European Museum Academy, una fundació que vol estimular el pensament innovador als museus. Aquesta mateixa tardor es presentaran més detalls del projecte, i els terminis amb què està treballant l'empresa impulsora, Cultural Development BCN.

Cargando
No hay anuncios

Dos anys de gestació del projecte

Ara fa un any va sortir a la llum la negociació entre aquesta empresa privada barcelonina, l'Autoritat Portuària i l'Ajuntament de Barcelona per instal·lar en tres naus del port -a tocar de l'Hotel W, a la nova bocana del port- una franquícia del museu de Sant Petersburg. Llavors es va saber que ja feia vuit mesos que es negociava aquesta possibilitat, per a la qual l'Ajuntament havia de donar el sí a la rehabilitació de l'espai, perquè els edificis en qüestió estan catalogats. No se sap si s'han ofert contrapartides, però tant l'alcalde de Barcelona com el conseller de Cultura, davant el malestar fet explícit per diversos sectors culturals i polítics catalans, es van afanyar a precisar que no s'hi abocarien recursos públics, i més tenint en compte la conjuntura econòmica.

Cargando
No hay anuncios

El mes de novembre de l'any passat el conseller Ferran Mascarell va escenificar el vistiplau de la Generalitat al projecte amb una trobada amb la ministra de Cultura russa, Alla Iurievna Manilova. Era una declaració d'intencions i un gest per deixar clar que el país obria la porta al projecte, encapçalat per l'estudi de l'arquitecte barceloní Eugeni Pallarés i amb Valeri Iarovslavski com un dels inversors.

A Moscou, Mascarell fins i tot va afirmar que l'Ermitage aterraria a Barcelona abans del previst, a finals d'aquest 2013, en una seu provisional situada en un espai emblemàtic. Des de llavors, però, s'han tingut poques notícies noves del macroprojecte, que ocuparia 7.400 m i exposaria 250 peces entre pintures i escultures de la pinacoteca russa.

Cargando
No hay anuncios

Garantia de solidesa

Fins ara no s'ha sabut gaire cosa més dels inversors ni del projecte. Aquest estiu Mascarell va avançar que els promotors seguien treballant "en la configuració d'una molt bona col·lecció" i en un "projecte de gestió que permeti tenir la garantia que tindrà continuïtat i serà sòlid". I és que, de fet, ja hi ha experiències fallides, com les sucursals de l'Ermitage de Londres i Las Vegas.

Cargando
No hay anuncios

L'edifici acolliria una exposició permanent i exposicions temporals. L'objectiu de l'Ajuntament és que l'Ermitage dinamitzi tota la zona del port i la preocupació de la Generalitat és que encaixi en l'ecosistema museístic català, és a dir, que la marca Ermitage no eclipsi la resta.