Jordi Savall viatja a la revolució de Beethoven
L’Auditori acull el primer dels quatre concerts dedicats a la integral simfònica del geni de Bonn
BarcelonaDiu Jordi Savall que vol “viure la mateixa experiència que van viure els músics de l’època quan van interpretar Beethoven per primera vegada”. Amb aquest propòsit afronta el repte de la integral simfònica de Beethoven, que interpretarà dividida en quatre programes al llarg d’aquest any i del que ve, coincidint amb el 250è aniversari del naixement del compositor de la simfonia Heroica. El primer concert, amb les Simfonies núm. 1, 2 i 4, es va estrenar dimarts a la sala Pierre Boulez de la Filharmònica de París i aquest divendres el dirigirà a L’Auditori de Barcelona, on també s’han programat els altres tres dins de la temporada de música antiga.
La interpretació de Savall segueix criteris històrics, amb Le Concert des Nations com a orquestra d’una trentena de músics tocant instruments d’època. “L’orquestra serà un veritable concert de les nacions”, diu Savall sobre una formació que inclou músics hongaresos, taiwanesos, alemanys, catalans, argentins, italians, japonesos..., tots compromesos amb una interpretació que busca l’equilibri entre cordes i vents i els matisos rítmics i tonals de les partitures originals.
“És gairebé contradictori acabar la temporada de música antiga amb Beethoven -admet Savall-, però és que no hi ha música antiga. Hi ha partitures antigues, però la música sempre és actual. És música històricament documentada interpretada utilitzant instruments d’època”. Amb aquesta mateixa naturalesa, “treballant amb el llenguatge i la gramàtica musical” del temps de Beethoven, Savall va enregistrar la Tercera simfonia el 1994, gràcies als recursos econòmics generats per les vendes de la banda sonora de Tous les matins du monde. “Portava treballant en el projecte de la integral des d’aleshores, però fins ara no havia pogut reunir les ajudes de diferents institucions per tirar endavant una aventura que hem de pensar a nivell europeu i amb músics d’arreu del món”, explica sobre un projecte que també passarà per diferents ciutats de França, Itàlia, Alemanya, Bèlgica i Portugal.
La immersió en Beethoven, com passa sovint en les iniciatives de Savall, és tant musical com filosòfica i política en el sentit més humanista. “Beethoven es desmarca del poder i de l’elitisme de la cort i l’església. És el primer que s’inspira en els ideals de la Revolució Francesa per compondre una música que destina a tothom. Aquesta és la gran diferència”, recorda Savall, que fa servir el temps present quan parla de Beethoven, potser per fer més forta la necessitat de la seva música en aquest segle XXI “convuls” en què es posen en dubte “valors sagrats com la llibertat, la igualtat i la fraternitat, els conceptes de la Revolució”.
La integral, en què també participen músics de l’Acadèmia Beethoven 250, tindrà una extensió discogràfica que aplegarà els enregistraments que farà Savall a la Col·legiata de Sant Vicenç de Cardona, on va gravar la Tercera fa 25 anys.