ANÀLISI
Cultura04/01/2017

John Berger, una mirada compromesa

L'escriptor, mort aquest 2 de gener als 90 anys, deixa una obra fecunda que forma un tot orgànic

àlex Susanna
i àlex Susanna

Director de l'Agència de Patrimoni i poetaAra que ens ha deixat, sembla talment que molts dels seus llibres truquin a la porta de la memòria per impedir ser oblidats i es fa doncs difícil triar-ne uns en detriment d’altres: de fet, tots duen el segell inconfusible del seu autor, John Berger (Londres, 1926 - París, 2017), mort fa tan sols un parell de dies als noranta anys. Qui va ser, però, aquesta veu que sovint semblava remar a contracorrent o xiuxiuejar en el desert? Un dels escassos maîtres à penser d’aquests últims cinquanta anys. Un far de llum tènue -si voleu- però indefallent, constant, esperançada. Un referent per a molts que no en buscaven ni creien que en pogués sorgir cap en els nostres temps tan aspres. Algú que va començar la seva trajectòria com a brillant i polèmic crític d’art -hereu de Walter Benjamin i George Orwell- i va acabar desplegant una singular capacitat de visió prescindint de mestratges, fronteres, jerarquies, gèneres, correcció política o estètica i idées reçues. Algú en qui la història, les coses, la vida, les persones, les ciutats, els animals, les fotos, la política, l’amor i la cultura -l’art, sobretot- ressonaven de manera entrellaçada, com a fecunds vasos comunicants que són, a fi d’il·luminar-se els uns als altres.

Pintor abans que escriptor, humanista de filiació marxista fins a l’últim moment, autoexiliat des de feia molts anys en un poblet de l’Alta Savoia -Quincy-, Berger va acabar sent un savi desclassat i desclassificat que es reinventava en cada nova obra per sentir-se viu, explorar territoris inconeguts o dir la seva en qüestions candents i punyents (com el seu compromís amb la causa palestina o amb els refugiats). L’artífex d’una escriptura necessària, que el primer que feia -per respecte als seus lectors- era convèncer-nos de la raó de la seva existència. Una escriptura lliure, tenaç, analítica, digressiva, imprevisible i per damunt de tot compromesa. Empàtica, amb qui o amb què? Amb el seu objecte, fos el que fos: un gos -cas de la novel·la King (Alfaguara, 2000)-, una ciutat - El toldo rojo de Bolonia (Abada, 2011)-, un artista - Tiziano, Ninfa y Pastor (Ardora, 2003)-, una persona - Rondó para Beverly (Alfaguara, 2015), la seva dona-, una afició -Sobre el dibuix (Viena, 2016)-, o un filòsof -El cuaderno de Bento (Alfaguara, 2012), dedicat a Spinoza-, per esmentar només uns pocs exemples de les múltiples formes que revestia el seu compromís. Algunes van ser fetes en col·laboració amb un o altre dels seus fills, Katya i Yves: l’obra com a fructífer diàleg amb una altra veu per parlar de Tiziano a través de postals o de la mare i esposa morta tot intercanviant-se dibuixos. L’una i l’altra, una petita meravella: lliçons d’estètica, de poètica, de vida, tot amalgamat de manera inextricable i suggerent.

Cargando
No hay anuncios

Un autor polièdric

Berger, l’autor d’una trentena llarga de llibres, entre novel·les, assajos, narracions, poemaris, obres de teatre, guions de cinema -tres dels quals per a Alain Tanner-, articles i aquella mena d’obres inclassificables en què la narració, el dietari, l’apunt, el poema, la digressió, l’aforisme, la traducció i la crítica es donen feliçment la mà i formen un tot orgànic, un artefacte literari d’allò més original. D’aquestes n’hi ha una que m’agrada especialment, Y nuestros rostros, mi vida, breves como fotos (Blume, 1999). Una de les notes comença dient: “Avui la meva dona m’ha despertat preguntant-me quin era el meu pintor preferit”, i conté com a resposta “improvisada” algunes de les millors pàgines que mai he llegit sobre Caravaggio.

Cargando
No hay anuncios

Aquesta és una de les seves obres més personals, si més no perquè aplica lents de profunditat a la immediatesa de la pròpia experiència. Ara bé, de personals ho són totes: percebem en tot moment que qui ens parla, qui traspua i s’articula en cada frase, és una veu calma, meditativa, coratjosa, clara i cada cop més sàvia, com n’hi ha hagut poques en els nostres temps. Això és el que sens dubte ens permet retrobar-lo en qualsevol de les seves obres, tant les de caire més assagístic -des de Fama y soledad de Picasso (Alfaguara, 2013), una de les millors obres sobre el pintor malagueny, fins a Maneres de mirar (Edicions de 1984, 2011), sens dubte la més influent i la que més el va popularitzar, passant per La apariencia de las cosas (Gustavo Gili, 2014), tota una galeria d’artistes de la modernitat passats pel seu sedàs-, com les més personals i difícils de classificar: penso en la sucosa correspondència sobre el color que manté amb el cineasta John Christie a Te mando este rojo cadmio (Actar, 2000), on entre altres coses diu: “Penso que, en una altra vida, podria viure a Barcelona i parlar en català”.