Jared Leto, un superheroi vampir per seguir xuclant espectadors
L'univers de Spiderman incorpora el terror i s'expandeix amb Morbius, secundari dels còmics de l'heroi aràcnid
BarcelonaA Sony li deu haver costat pair que, tot i que pràcticament va inventar el cinema modern de superherois amb el primer Spiderman de Sam Raimi, fa més d'una dècada que Marvel li passa la mà per la cara amb les seves pel·lícules. Mentre l'Univers Cinematogràfic Marvel es convertia en la franquícia més reeixida del Hollywood contemporani, Sony es veia obligada a avortar la saga del Spiderman d'Andrew Garfield i a cedir les regnes del personatge a Marvel, que l'ha tornat a convertir en el superheroi més popular del planeta amb Spiderman: sin camino a casa.
En un Hollywood aclaparadorament dominat pel cinema basat en propietats intel·lectuals (llibres, còmics, pel·lícules), el patrimoni més preuat de Sony no és el seu catàleg de films o franquícies com Terminator, Caçafantasmes o Men in black, sinó els drets audiovisuals de Spiderman que va adquirir el 2010. I un detall important del contracte és que no només inclou Spiderman, sinó tots els personatges secundaris del seu univers. Per això, mentre Marvel i Tom Holland revitalitzaven Spiderman, Sony s'ha dedicat a provar sort amb els secundaris de l'univers aràcnid, primer amb les dues pel·lícules de Venom, que van ser un inesperat èxit de taquilla, i ara amb Morbius, que s'estrena aquest divendres. Però aquí no acaba la cosa: el 2023 arribarà Kraven the Hunter, i l'estudi ja treballa en Spider-Woman, The Sinister Six, Madame Web, Venom 3 i dues seqüeles animades de Spiderman: un nou univers. Té sentit esprémer tant la mamella aràcnida? Mentre el públic segueixi comprant entrades i joguines, sí.
Però qui és Morbius? Per què dedicar una pel·lícula a un personatge tan menor dels còmics? A diferència de Venom, el personatge més popular sorgit dels còmics de Spiderman en les últimes dècades, Morbius no ha tingut mai rellevància i els diversos intents d'atorgar-li sèrie pròpia han passat sense pena ni glòria. Als còmics –i també al film dirigit per Daniel Espinosa–, Michael Morbius és un bioquímic guanyador del premi Nobel que busca una cura per a la malaltia de la sang que pateix, que el debilita fins al punt de posar en risc la seva vida. La sang d'uns ratpenats xucladors de sang sembla ser la clau per curar-se, però acaba transformant-lo en una criatura poderosa assedegada de sang. Un cop saciat, recupera l'autocontrol i la forma humana. Però no la del fràgil nyicris que sempre havia sigut, sinó la d'un tros d'home amb abdominals i pectorals d'atleta olímpic. Morbius és un vampir creat per la ciència: prefereix la foscor, però la llum del sol no el crema, i tampoc l'aigua beneïda ni l'all o les creus. I conserva la seva moral, així que intenta mantenir a ratlla el seu instint depredador i sol formar equip amb altres personatges de la divisió sobrenatural de Marvel com Blade, l'Home Llop i el Motorista Fantasma.
Un antiheroi tràgic i torturat
Potser aquest és el motiu per donar al personatge la seva pròpia pel·lícula: més que l'enemic de torn de Spiderman, amb qui acostuma a enfrontar-se però també a formar equip, Morbius és un antiheroi torturat, aspecte que potencia la interpretació d'un Jared Leto menys passat de voltes que com a Joker a L'esquadró suïcida, on van retallar-li la meitat de les escenes. A Morbius, Leto es treu l'espina i domina la pantalla durant tot el metratge d'una pel·lícula que és una mena de blockbuster de sèrie B que barreja el terror amb el cinema de superherois però que no acaba d'encaixar en els codis d'un gènere ni l'altre. Sense gens d'humor ni ironia, la pel·lícula avança a cop de batzegades per culpa del guió farcit de clixés i palla de Burk Sharpless i Matt Sazama, autors d'altres joies del trash mainstream com Power Rangers o Déus d'Egipte.
L'estètica de subproducte pulp no ajuda a enlairar la cosa, però tampoc és que desentoni en una història de vampirs superherois; més problemàtics són els efectes digitals, que abusen de la fumera sobrenatural que desprenen els vampirs per dissimular les seves mancances i falta d'imaginació. El problema principal, tanmateix, és la sensació que tot el que passa a Morbius no és més que un preàmbul, una peça menor de l'univers que està dissenyant Sony per acollir el retorn del seu fill pròdig, Spiderman, ara que la cessió a Marvel del personatge ha acabat. Les dues escenes postcrèdits confirmen les sospites: l'objectiu final de Morbius no és xuclar la sang de les seves víctimes sinó el públic dels Spiderman de Tom Holland.