Crítica de cinema
Cultura23/05/2019

Isabelle Huppert és la 'femme fatale' de l'esbojarrat 'thriller' 'La viuda'

Crítica de la pel·lícula dirigida per l'irlandès Neil Jordan

Manu Yáñez
i Manu Yáñez

Direcció: Neil Jordan. Guió: Ray Wright i Neil Jordan. 98 minuts. EUA i Irlanda. Amb Isabelle Huppert, Chloë Grace Moretz i Maika Monroe.

En una escena crucial de 'La viuda', la Greta –una solitària viuda novaiorquesa interpretada per Isabelle Huppert– li explica a la seva nova confident, la jove Frances –Chloë Grace Moretz, marcada en la ficció per la mort de la mare–, una teoria personal sobre l’experiència de la pèrdua d’un ésser estimat: “Un somni d’amor... és tot el que ens deixen... Un somni, un record”. La noció del relat oníric, amb la seva capacitat per generar miratges i transcendir els límits de la raó, marca profundament aquest 'thriller' psicològic que ofereix, sense por del ridícul, una desfilada grotesca d’obsessions macabres. Un festival maquiavèl·lic que capitaneja una Isabelle Huppert convertida en mestra de l’assetjament. Fent gala del seu coratge habitual, la francesa accepta jugar, en clau passiva-agressiva, amb la seva cara més gèlida i impertorbable.

Per la seva banda, entregat als encants de la pirotècnia actoral, l’irlandès Neil Jordan (el director de 'Joc de llàgrimes', 1992) aplica amb professionalitat i certes dosis de creativitat el relat d’identitats desdoblades que va perfeccionar Alfred Hitchcock i que Brian de Palma va portar cap a l’excés. La viuda, que també pica l’ullet a l’Stephen King de 'Misery', aposta per donar una nova vida al 'thriller' psicòtic passat de voltes, i ho aconsegueix desplegant un humil i ortopèdic “tot s’hi val” de perversitat i girs impossibles.