Els 10 imprescindibles del Primavera Sound
Radiohead, PJ Harvey, LCD Soundsystem i Tame Impala destaquen en el cartell del festival
BarcelonaEl Parc del Fòrum acull fins dissabte la programació de pagament del Primavera Sound, que aquest any inclou dos-cents concerts i sessions de DJ repartits en deu escenaris. El festival arriba a la setzena edició amb un pressupost similar al de l’any passat: 11 milions d’euros, dels quals 170.000 provenen de l’Ajuntament de Barcelona (150.000 de l’Institut de Cultura destinats a les activitats gratuïtes del Primavera a la Ciutat i 20.000 de l’Oficina de Promoció Econòmica per a la realització del PrimaveraPro). A més, la Generalitat hi aporta 175.000 euros destinats també al PrimaveraPro.
Probablement, cap dels grups i artistes que actuen al festival podrien convocar a Barcelona els 110.000 espectadors que va aplegar Coldplay en el dos concerts a l’Estadi Olímpic. Tanmateix, el cartell d’aquest Primavera Sound sí que ha aconseguit que s’exhaureixin tots els abonaments (amb preus que anaven dels 125 als 195 euros) i les entrades diàries (a 80 euros). És a dir, cada un dels tres dies hi haurà 55.000 persones al Fòrum, una xifra que marca el límit de mobilitat dins del recinte i que posarà a prova els serveis de restauració i d’higiene. L’èxit de venda d’entrades no respon tant a un canvi en la línia artística, que manté les característiques d’altres edicions, com a la presència de caps de cartell com Radiohead o PJ Harvey.
Radiohead
El grup més cobejat
Han passat vuit anys des de l’anterior concert de Radiohead a Barcelona, i cinc des de l’aparició de The king of limbs (2011), un disc la gira del qual no va passar per Europa. Finalment, aquest any han publicat A moon shaped pool, el treball que vertebrarà el concert que oferirà divendres a partir de les 22.15 h a l’escenari del Primavera Sound que porta el nom de la marca de cervesa Heineken. Tot i ser un disc nou, algunes cançons van ser compostes fa anys, com ara True love waits, que la banda ja havia tocat en directe el 1995.
PJ Harvey
Ara toca sacsejar el món
La britànica PJ Harvey va oferir l’any 2011 un dels concerts més memorables de la història del Primavera Sound presentant el disc Let England shake. Cinc anys després torna amb The hope six demolition project, un treball que va néixer com a document musical d’uns viatges per Kosovo, l’Afganistan i Washington DC. El subtext és analitzar la responsabilitat dels centres de poder en les comunitats desposseïdes. PJ Harvey actuarà dissabte a l’escenari Heikenen a les 22.35 h, i el concert coincidirà amb el que farà a l’escenari Ray-Ban l’Orquestra Baobab, la llegendària formació senegalesa d’ afroson. Tot i que la presència de músics africans és anecdòtica numèricament, cal recordar que aquest any també hi actuaran els congolesos Mbongwana Star, hereus dels congotrònics Konono Nº1.
LCD Soundsystem
El retorn més lúdic
El circuit de macrofestivals és terreny adobat per escenificar el retorn de grups que ho van deixar estar fa temps. Aquest any és el torn, entre d’altres, de LCD Soundsystem. La banda del nord-americà James Murphy s’havia acomiadat dels escenaris l’abril del 2011, però a principis d’aquest any va anunciar que el seu dance-punk lúdic tornaria a sonar en directe. Actuaran aquest dijous a la 1.10 h a l’escenari Heineken.
John Carpenter
Música de pel·lícules inventades
El cineasta John Carpenter és un dels noms més sorprenents del cartell del festival barceloní. Director de films com Halloween i La cosa, mostrarà la seva faceta musical a l’escenari Primavera aquest dijous a les 23.50 h. No ve per tocar les bandes sonores que ha compost, sinó el material indomable de Lost themes.
Kamasi Washington
Un prodigi de la Costa Oest
El saxofonista californià Kamasi Washington és un d’aquells gegants que sorgeixen molt de tant en tant. Ha treballat amb Kendrick Lamar, Lauryn Hill i Wayne Shorter, entre molts altres, i quan encapçala el seu grup regala meravelles de jazz còsmic com el disc The epic (2015). Actuarà a l’Auditori del Fòrum aquest dijous a les 21 h.
Manel
Un grup català en escenari gran
Manel són l’únic grup català que actuarà en un dels dos escenaris principals del festival: concretament al que porta el nom de la marca de roba H&M, dissabte a les 18.55 h. Els Manel han triat el Primavera per començar la presentació oficial del disc Jo competeixo en festivals.
Holly Herndon
Activisme i creativitat 2.0
Aquesta nord-americana ja va demostrar al Sónar fins a quin punt es pot experimentar posant la hipertecnologia al servei de la creativitat. Divendres tornarà a fer de les seves a l’escenari Pitchfork (1 h).
Brian Wilson
50 anys del disc ‘Pet sounds’
El propòsit és transparent: es tracta de tocar Pet sounds, el disc que l’any 1966 va marcar el punt àlgid de creativitat de Brian Wilson amb els Beach Boys. Més que invocar la nostàlgia, el que es pretén és homenatjar una obra fonamental en la història del pop. Serà dissabte a l’escenari Heineken a les 20 h.
Vince Staples
Rimes volcàniques californianes
El hip-hop no acaba de trobar prou espai al Primavera Sound. Tanmateix, aquest any el festival aposta per una jove realitat del rap californià: Vince Staples, autor del volcànic Summertime’06 (2015). Dispararà rimes aquest dijous a l’escenari Pitchfork a les 22.10 h.
Tame Impala
Psicodèlia pop australiana
Els australians Tame Impala repeteixen en un festival receptiu a la seva exitosa psicodèlia pop. Defensaran les peces del disc Currents (2015) a l’escenari H&M aquest dijous a partir de les 23.30 h.
El camí que va de Los Chichos a Venom
Els programadors del Primavera Sound acostumen a amagar línies conceptuals en els escenaris menys nobles del festival, els que queden més lluny de les multituds. Dissabte a l’escenari Adidas Originals han dibuixat una línia que uneix els barcelonins Pxxr Gvng, els madrilenys Los Chichos i els britànics Venom, formats a Newcastle. Els primers fan trap, els segons rumba i els tercers black metal, però d’alguna manera tots tres comparteixen origen social, perquè són músics (i estils musicals) sorgits de classes subalternes. Los Chichos representen aquella rumba que va sortir des de baix i que va convertir-se en una de les músiques més populars a l’Espanya dels anys 70 i 80. Pxxr Gvng van néixer al Raval fent bandera dels pobres en el nom del grup, i la connexió amb Los Chichos és més social que estètica. La lògica històrica diu que l’espai entre tots dos correspon a Estopa, però el festival els ha lligat amb Venom, estendards d’aquell desafiament metàl·lic proposat per la classe obrera britànica a finals dels 70.