MÚSICA
Cultura29/09/2015

“Hem sigut capaços de fer tot el que ens sortia de dins”

Standstill s’acomiaden amb dos concerts a l’Apolo

Xavier Cervantes
i Xavier Cervantes

BarcelonaTal com van anunciar fa uns mesos, Standstill pleguen, i s’acomiaden amb dos concerts a la sala Apolo de Barcelona els dies 1 i 3 d’octubre. “Hem pensat que el més sensat no és fer un gran muntatge sinó tocar un repertori ampli que sigui representatiu”, explica Enric Montefusco, cantant, compositor i líder del grup barceloní. “Pleguem amb la sensació d’haver connectat amb molta gent i de sentir-nos acompanyats, i també amb la consciència tranquil·la d’haver sigut capaços de fer tot el que ens sortia de dins, tot i la dificultat i el risc, que deunidó, perquè ens ha dut problemes econòmics, sentimentals i de context, amb escenes que se’ns han girat en contra”, diu.

Enrere queden set discos, més de cinc-cents concerts i una trajectòria de dinou anys que podien haver sigut només un parell. De fet, Standstill havien previst desaparèixer el 1999. Eren un grup d’amics quan “la vida va a començar a actuar” i dos membres de la banda “es van despenjar, perquè no tenien la mateixa inquietud”, recorda Montefusco. “Acabàvem de treure el primer EP, The tide, i vam decidir que faríem un últim concert al festival de hardcore de Sant Feliu de Guíxols -afegeix-. I ens vam trobar allà una energia i una recepció tan especial i tan bèstia que vam adonar-nos que, si ho deixaven dos, ja n’agafaríem dos més i seguiríem endavant”. I al cap de poc temps ja estàvem fent una gira per Europa. “Tocàvem molt també perquè tocàvem a qualsevol lloc i en les condicions més extremes. A vegades dormíem al terra d’una cuina. Era tota una aventura que depèn com enfoquis la música potser no estàs disposat a passar, però per a nosaltres era la nostra vida i el nostre lloc. Toques molt més i aprens molt més”, diu.

Cargando
No hay anuncios

Música i arts escèniques

La història és una recerca constant d’un espai propi que té molt a veure amb la recerca personal i artística de Montefusco i amb l’aposta per l’autogestió. És el camí que va del disc The ionic spell (2001) a Dentro de la luz (2013), i d’espectacles com Desencuentros (2004) a Cénit (2013), on l’element escènic cada vegada era més rellevant. “Quan vam publicar el primer disc, estudiava una cosa que no m’agradava, econòmiques, i estava en un entorn frustrant, sense cap horitzó. I aquella frustració i ràbia és en aquell disc”, explica un músic a qui les arts escèniques van canviar la vida. Una cosa era quedar-se a la casa ocupada amb “tots els que estan fotuts dient-nos els uns als altres que estem fotuts”, i una altra veure que hi havia gent com el creador escènic Rodrigo García, persones “amb talent, intel·ligència i tenacitat” capaces de tirar endavant projectes artístics políticament actius. “No sóc tan polític i tan explícit com el Rodrigo García, però veure’l em va ajudar a entendre que hi havia un camí. Va ser tot un referent”, recorda.

Cargando
No hay anuncios

Standstill pleguen, però Montefusco seguirà aprofundint la relació amb l’univers escènic. Admirador de Carles Santos, Jan Favre i Jan Lauwers, “per dir-ne tres”, un dels pròxims projectes de Montefusco és dirigir un espectacle que s’estrenarà al Grec l’any que ve. “Però la part musical no la vull deixar, i seguiré traient discos”, informa.