DANSA
Cultura05/12/2019

Una 'Giselle' empoderada visita el Temporada Alta

Dada Masilo versiona el ballet clàssic i el fusiona amb música sud-africana

Núria Juanico
i Núria Juanico

BarcelonaLa coreògrafa sud-africana Dada Masilo és contundent: "No he volgut fer una Giselle feminista. Ha sortit així". Seguint la tendència de revisitar els ballets clàssics per donar-los una nova mirada, Masilo va apropiar-se de la història de la camperola Giselle per convertir-la en el relat d'una dona empoderada que no està disposada a aguantar cap tracte desigual dels homes. L'espectacle, que s'estrena aquest divendres a l'Auditori de Girona dins del festival Temporada Alta, capgira la història de Giselle i la situa a la Sud-àfrica rural.

"Normalment els ballets clàssics posen el focus en la ballarina principal i deixen els homes en segon pla –diu Masilo–. Jo he volgut explicar una història tridimensional, que fos més igualitària". Per això la coreògrafa aprofundeix en les relacions entre personatges que a l'obra original queden més a l'ombra, com el vincle entre Albrecht i Hilarion i el de Giselle amb la seva mare. Però va ser la figura de les Willis –aquests esperits malignes que apareixen a l'obra– la que va atreure Masilo cap a Giselle. "Sempre m'han intrigat. Volia explorar-ne la maldat i l'androgínia", afirma la coreògrafa, que ha manipulat el relat de manera que Albrecht no és perdonat al final de l'espectacle. "Sé que és una idea controvertida, perquè als ballets clàssics tot acaba bé –justifica Masilo–. Però vaig llegir el text i vaig pensar: això en realitat no passa mai, l'Albrecht no es mereix que el perdonin".

Cargando
No hay anuncios

La Giselle de Dada Masilo és, en paraules seves, "un medley amb diferents estils de la dansa". Per a la música, la coreògrafa s'ha aliat amb el compositor sud-africà Philip Miller, que ha versionat la partitura de Giselle amb percussions i ritmes sud-africans. "Els espectadors havien de poder identificar la música del ballet, perquè no vull alienar el públic de clàssica del muntatge", diu Masilo, que és la primera vegada que treballa amb un compositor sud-africà. L'escenografia és una creació de William Kentridge i posa èmfasi en els paisatges sud-africans.