En directe
Premis Gaudí
07/03/2022

La gala dels Premis Gaudí, en directe

Acomiadem el directe de la gala dels Premis Gaudí. Gràcies per seguir-nos!

Neus Ballús i Clara Roquet triomfen als Gaudí de les directores

Els Gaudí han avançat un dia la celebració del 8-M amb una gala històrica per al cinema català que ha coronat Neus Ballús i Clara Roquet com les grans triomfadores. És la primera vegada en catorze edicions que les dues pel·lícules triomfadores dels Gaudí, Sis dies corrents –cinc estatuetes, incloses millor pel·lícula i direcció– i Libertad –quatre estatuetes, inclosos guió i pel·lícula en llengua no catalana–, estan dirigides per dones, un èxit al qual s'ha d'afegir el nom de dues directores més: Alba Sotorra pel millor documental (El retorn: La vida després de l'ISIS) i Laura Mañá pel millor telefilm (Frederica Montseny, la dona que parla).

Llegeix la crònica de la nit, de Xavi Serra.

'Sis dies corrents' de Neus Ballús es corona amb el Gaudí a millor pel·lícula

Cinc premis Gaudí, entre els quals el de millor pel·lícula i direcció, fan de Sis dies corrents la pel·lícula guanyadora dels Gaudí. Cinc premis de nou nominacions. Guanya aquesta edició, com abans va fer amb La plaga. El film, en català, ha estat a 21 festivals internacionals i en queden 10 més, ha assenyalat la productora.

Neus Ballús, millor directora dels Premis Gaudí 2022

Isa Campo i Carla Simón, dues de les grans cineastes catalanes, han presentat el penúltim guardó de la nit que ha anat a parar a mans de Neus Ballús per Sis dies corrents. Quart Gaudí per la pel·lícula de Ballús, que ja havia guanyat el premi per La plaga. Només Juan Antonio Bayona ho havia aconseguit abans.

Ballús ha dedicat el premi als altres directors nominats, a la resta de l'equip. "Som somiadors i mltes vegades no ho sabem portar a la pràctica i aquesta pel·lícula ha obligat la gent afer les coses diferent. La pel·lícula ha transformat la vida de molta gent, inclosa la meva". La directora ha explicat que l'aturen pel carrer molta gent corrent per demanar que els faci un film. "No és banal. Hi ha molta gent que se sent apel·lada i sent que la seva història també és important".

"Les dones hem arribat al cinema per quedar-nos, no només per fer operes primes", ha afirmat, que confirmava que va plorar quan Carla Simón va guanyar l'Os d'Or.

"No a la guerra, a cap guerra i en cap situació", ha dit Judith Colell

Discurs a tres bandes de la junta de l'acadèmia. Judith Colell ha demanat que s'estimi el cinema català i ha denunciat la guerra. I Maria Molins anuncia que l'Acadèmia del Cinema Català crearà un departament de detecció i prevenció dels abusos escènics, després de constatar -entre altres, pels reportatges que ha fet l'ARA, que va destapar el cas de l'Institut del Teatre- que n'hi ha molts i que són cases prou greus. Al nou departament atendran les afectades del sector audiovisual i escènic encara que els casos hagin prescrit.

'Libertad', de Clara Roquet, millor pel·lícula en llengua no catalana dels Gaudí 2022

Clara Roquet es corona amb el Gaudí a millor pel·lícula de llengua no catalana. Quart premi que s'endú Libertad aquesta nit, que el situa com una de les pel·lícules de la nit. És una de les representants del nou cinema català, femení i intimista.

Tono Folguera, que duia dos discursos a les butxaques (també estava nominat per Mediterráneo), ha demanat la participació de les televisions i de les institucions per fer "un cinema compromès i arriscat". "Fa deu anys 10.000 km ens va canviar la vida, des d'aleshores han passat moltes coses. Agrair-te que siguis de Vic i ens reglis tants fuets. Fem cinema compromès i independent!".

Maria Morera, l'actriu més jove que guanya un Gaudí a millor actriu

Maria Morera s'ha endut el premi a millor protagonista femenina per Libertad. Va debutar amb La vida sense la Sara Amat i ara posa el cos i la mirada a la Nora. L'actriu ho ha agraït a la directora i als companys de l'equip. També els ho ha agraït a Laura Jou i Gerard Oms, els coachs amb els quals ha entrenat. "Una crida a la llibertat i a totes les llibertats del món", ha dit.

Gaudí a la millor direcció de producció per a 'Mediterráneo'

Albert Espel i Kostas Sfakianakis han rebut el Gaudí a la millor direcció de producció per Mediterráneo. "No hem de deixar que la distància faci que oblidem els problemes. El que fa Rússia és intolerable", han dit, recordant tot el que han après en el rodatge.

Clara Roquet s'endú el Gaudí a millor guió per 'Libertad'

La cineasta osonenca rep el Gaudí pel guió de Libertad, que ja va guanyar el Goya a direcció novella. Ja tenia un premi per al guió de 10.000 km (2014). Ha agraït a les actrius que hagin alabat el que ella va escriure. Ha dedicat el premi als guionistes de cinema d'autor: "Posem molt amor a la feina sense el reconeixement ni el pressupost que necessitem", ha dit.

Tarta Relena recorden els 40 professionals que ens han deixat (i Pau Riba)

L'in memoriam ha acabat amb Noia de porcellana i una imatge de Pau Riba, que han incorporat a última hora a l'homenatge.

Mohamed Mellali guanya el Gaudí a millor actor protagonista per 'Sis dies corrents'

Mohamed Mellali ha guanyat el Gaudí a millor actor protagonista per Sis dies corrents. Els dos lampistes del film de Neus Ballús -Mellali i Valero Escolar, premi a l'actor secundari- repeteixen el guardó que es van endur ex aequo, el Lleopard del Festival de Locarno.

Mellali, que va arribar amb 14 anys i va passar per un centre de menors tutelats, ara li arrabassa el premi a tot un Eduard Fernández. L'actor ha agraït la feina del coach Gerard Oms i ha assegurat que li feia impressió estar entre tants grans actors.

'Otra ronda', millor pel·lícula europea

Thomas Vinterberg ha arrabassat a Julia Ducourneau (que va guanyar a Canes) el Gaudí a millor pel·lícula europea.

Ana Polo i Maria Rovira reivindiquen el cinema en català

Les dues periodistes i humoristes han reivindicat el cinema en català i han destacat "l'unicorn de les plataformes que és Filmin". "Gràcies per confirmar que el català existeix -han dit-. No arribem al 5% de cinema en català. No és que ens alimentin molles, és que ens hem d'inventar la microengruna fraccionada".

També han denunciat la manca de diversitat al cinema català i fent anar un espanta-sogres.

Tomàs Pladevall, premi Gaudí d'Honor, que ha compartit amb els equips de rodatge

Josep Maria Pou i Mercè Sampietro, dos Gaudís d'Honor, han entregat el premi a Tomàs Pladevall. Els dos actors han destacat la importància de la llum, l'ofici de l'homenatjat. "La llum té el poder de mostrar i d'amagar", deia Pou. Un globus de llum li ha arribat a la taula, en un bonic joc a la platea. Es va retirar fa deu anys, però calcula haver il·luminat uns 90 milions de fotogrames al llarg de la seva carrera.

"És la primera vegada que es dona a algú de fotografia, per tant el voldria compartir amb els col·legues que ajudem a direcció a convertir en imatges un guió, sempre d'acord amb el pressupost", ha dit. Ha vist 4.302 pel·lícules i ha citat com a referent Néstor Almendros, i ha compartit el premi amb els equips de rodatge, els actors i actrius, els 166 directors i directores amb qui ha treballat. Ha citat el productor Pere Giner i el director Francesc Bellmunt, els primers.

Ha explicat que la seva primera il·luminació va ser un pessebre, i ara il·lumina també pessebres a Roda de Ter. "Una imatge val més que 1884 paraules", ha dit, i ha encès una bombeta. "Visca la llum, visca l'ombra, visca el cinema català!"

Hem entrevistat aquí "el mestre de la llum", com l'ha anomenat Pou.

'Mediterráneo', el film amb millor música original, i 'Tres', el millor so

'Tres', amb cinc nominacions, s'ha especialitzat en guanyar premis de so. Després dels Goya, aquesta història d'una tècnic de so que hi sent amb 'delay' ha guanyat el Gaudí. I amb aquest premi Oriol Tarragó guanya el seu vuitè Gaudí i Marc Orts el setè. A l'equip també hi ha Daniel Fontrodona i Marc Bech.

Arnau Bataller, per Mediterráneo,ha guanyat el Gaudí a millor música original. Format a Los Angeles i amb estudi a Barcelona, Bataller ha reivindicat "ara més que mai, cinema i cultura".

'Mironins', única pel·lícula d'animació, s'endú el premi

Mironins (La pel·lícula), dirigida per Mikel Mas i Txesco Montalt, escrita per Celia Rico i Cristina Broquetas, és la pel·lícula d'animació que s'ha fet aquest any. En les últimes dues edicions, el premi ha quedat desert. "També ens hauria agradat que hi hagués una mica més d'emoció", ha dit l'equip, que ha reclamat més ajudes. Els Òscars han fet l'acudit de treure del sobre el nom de La la land.

Ian de la Rosa, el primer director trans que guanya un Gaudí en la història dels premis

El magnífic Farrucas, dirigit per Ian de la Rosa, i escrit per Ian de la Rosa i Jana Diaz, rep el Gaudí al millor curtmetratge. "Soc andalús però m'he criat cinematogràficament a Barcelona", ha dit el director, que ja prepara un llarg, Aceitunas. "Farrucas està rodat en un barri dissident molt castigat d'Almeria. Les quatre noies no són actrius i ens ho han donat tot. Ens han ensenyat com habitar des de la dissidència de gènere, classe i raça, en la mescla hispanomarroquí i andalusí. Per a elles, que saben distingir la veritat de la mentida". Si en voleu saber més, aquí en teniu declaracions.

Crònica d'ambient als premis Gaudí: any 1 abans d’'Alcarràs'

Toni Vall s'ha passejat entre els actors, directors i polítics que omplien els passadissos per arribar a la Sala Oval. Aquesta és la crònica d'ambient.

"Hi veig Ada Colau i Jordi Martí, també Jaume Asens. Albert Batet i Carlos Carrizosa se saluden. Miquel Iceta espera l’arribada de Pere Aragonès. Hi ha molts convidats il·lustres, grandíssims actors no nominats, però sí convidats. Quin gust topar-se amb Josep Maria Pou, Mercè Sampietro, Joan Pera, Àlex Casanovas, Carme Sansa... Les estrelles llueixen més que els polítics".

'Mediterráneo' ha guanyat el premi del públic

Segon Gaudí per al film de Marcel Barrena. El seu director ha dedicat el premi a Oscar Camps i Dani Martín.

Moment Clara Roquet als Gaudí: "Ningú entén el català"

Malgrat que Clara Roquet no ha estat nominada, la gala li ha donat un moment de protagonisme quan Elena Martín i Leticia Dolera han comentat que "Ningú entén el català, a Berlín no entenen el català", deien amb ironia, com també criticaven que les pel·lícules dirigides per dones se suposa que només interessen a dones.