La Fundació Repsol renova el dipòsit de 41 obres al Macba per deu anys
Es tracta de peces de 20 artistes catalans, espanyols i internacionals com Ignasi Aballí, Antoni Miralda, Antoni Muntadas, Carlos Bunga, Richard Hamilton, Marine Hugonnier i Rodney Graham
BarcelonaLa Fundació Repsol i la Fundació Macba han signat aquest divendres un contracte d’ampliació de deu anys, prorrogables deu anys més, del dipòsit de 41 obres d’art que l’empresa té cedides al museu. Es tracta de peces de vint artistes catalans, espanyols i internacionals que el Macba ha anat incorporant a través de la Fundació Repsol des del 2001, tot i que l’aliança entre les dues institucions es remunta al 1998 amb la donació al museu de l’obra ‘Rinzen’, una de les peces més significatives d’Antoni Tàpies.
La signatura de la renovació del dipòsit l'han formalitzat aquesta tarda la presidenta de la Fundació Macba, Ainhoa Grandes, i el president de Repsol i de la seva Fundació, Antoni Brufau, i prolonga el vincle entre les dues entitats "pel foment de la cultura accessible a tots els públics". L’embrió d’aquesta renovació data del 2001, quan la Fundació Repsol va acordar amb el Macba l’adquisició de noves peces d’art per a la seva col·lecció permanent per valor de 250 milions de pessetes (poc més d'1,5 milions d'euros). Des d’aleshores s’han incorporat al museu un total de 41 obres de vint artistes, com Ignasi Aballí, Antoni Miralda, Antoni Muntadas, Carlos Bunga, Richard Hamilton, Marine Hugonnier o Rodney Graham. Actualment el museu n’exposa tres dins la presentació de la seva col·lecció, al marge de ‘Rinzen’, que està exposada permanentment al vestíbul.
Grandes ha agraït avui “l’ajuda” de la Fundació Repsol i la seva contribució a fer “créixer” el museu, també amb iniciatives i “programes” que d’altra manera no haurien vist la llum. Es referia així, a banda del dipòsit d’obres, a l’altra col·laboració que l’entitat privada manté amb el museu des del 2015, pel desenvolupament del programa d’accessibilitat que permet “acostar l’art contemporani a tots els públics”. Brufau ha elogiat el model de col·laboració “público-privada i privada”, doblement, en el sentit de discreta. “El millor lloc on poden estar els quadres és aquí, on els cuidaran i els exhibiran”, ha dit Brufau, que també ha lloat la “lluita” del Macba "contra tots els grans museus de Madrid".
El president de Repsol ha assumit que aquest tipus de col·laboració és una responsabilitat de les empreses privades envers les institucions públiques, “que tenen les seves limitacions”. El president ha conclòs expressant la voluntat de “continuar” amb aquesta col·laboració. El director del Macba, Ferran Barenblit, s’ha sumat als agraïments per la renovació del dipòsit d’obres d’art. La col·laboració de la Fundació en aquests dos fronts és “una oportunitat que permet treballar amb el públic i amb les obres d’art”, les dues missions d’un museu, ha dit. “Aquestes obres, des del Tàpies que el visitant es troba en posar un peu al museu fins al llistat que avui perllonga la seva permanència aquí són un eix vertebral de tota la col·lecció”, ha afirmat Barenblit.
A l'expectativa dels resultats electorals
A les portes de les eleccions municipals, i pel que fa al debat sobre l’ampliació del museu i les seves diverses alternatives, Ferran Barenblit ha mantingut aquest divendres que l’equipament “segueix” amb el seu pla estratègic (que inclou la controvertida ampliació a la Capella de la Misericòrdia), però ha admès que estan "a l’expectativa" de la configuració del nou equip de govern municipal, en funció dels resultats electorals de diumenge. El director del museu ha reiterat també que són “sensibles a la situació”, en referència al litigi amb un centre de salut que busca una nova ubicació al barri, i ha tornat a insistir que desitgen una “solució” que satisfaci les dues parts.