'Funan', la dignitat d’una família durant el règim dels Khmers Rojos

Crítica de la cinta animada de Denis Do sobre el genocidi de Cambodja

'Funan', quan la dignitat supera la violència
Paula Arantzazu Ruiz
21/03/2019
1 min

MadridDirecció: Denis Do. Guió: Denis Do, Magali Pouzol i Elise Trinh. 84 min. França, Luxemburg i Bèlgica (2018). Animació.

El genocidi cambodjà a mans del règim dels Khmers Rojos va comportar la desaparició de més d’un milió sis-centes mil persones d’una població total de gairebé 8 milions. És a dir, entre el 1975 i el 1979 van ser assassinats prop del 20% dels habitants d’aquest país del Sud-est Asiàtic i, malgrat que aquestes esgarrifoses xifres semblen llunyanes, cal recordar-les a l’hora d’escriure sobre la magnífica pel·lícula d’animació 'Funan', firmada pel debutant Denis Do, que ens submergeix en aquell període de terror a partir d’una proposta a contracorrent. I no només perquè l’equació de dibuixos i relat d’extermini ens soni estranya, sinó també perquè a 'Funan' el cineasta, francès de pares cambodjans, opta per un humanisme transparent i colpidor que fuig de les estampes de sadisme com a vehicle d’entreteniment. Do, en aquest sentit, s’alinea amb el pensament de compatriotes com Rithy Pan ('L’image manquante') i altres cineastes més radicals i experimentals (Lanzmann i Albertina Carri) en relació amb les qüestions ètiques sobre la representació de la barbàrie, però des d’una perspectiva més càlida i pròxima al públic. A 'Funan', en última instància, se’ns parla des de la posició de les víctimes, en aquest cas una jove família separada i convertida en esclaus de l'Angkar (Partit Comunista), i del seu camí dolorós cap a la llibertat. Un patiment, malgrat tot, desbordant de dignitat.

stats