Frida Kahlo, convertida en una icona digital
Salvador Dalí serà el protagonista de la propera experiència immersiva revolucionària a l'Ideal
BarcelonaLa pintora mexicana Frida Kahlo (1907-1954) explicava que es feia molts autoretrats perquè passava molt temps sola i perquè ella mateixa era qui millor es coneixia. Als seus quadres també va abocar-hi els fets més importants de la seva vida. Eren entre un diari i una vàlvula d'escapament d'una vida marcada per la poliomielitis i un tràgic accident d'autobús quan era adolescent. Aquest accident i altres episodis vitals com la presa de consciència política, la relació amb el també pintor Diego Rivera, els viatges als Estats Units -un país amb el qual tenia una relació d'amor i odi- i el seu èxit entre els surrealistes són els protagonistes de la nova experiència immersiva de l'Ideal Barcelona - Centre d'Arts Digitals. Frida Kahlo. La vida d'un mite també fa èmfasi en la contradicció que una dona que va ser una comunista convençuda s'hagi convertit en una icona pop fins a tenir la seva pròpia nina Barbie.
Coincidint amb la presentació de Frida Kahlo. La vida d'un mite, el director de l'Ideal, Jordi Sellas, ha anunciat que en la propera estrena s'endinsaran en l'univers d'un altre gran artista del segle XX que també ha sigut explotat de mil i una maneres, Salvador Dalí. L'Ideal ha signat un acord amb la Fundació Gala Salvador Dalí per fer una nova experiència immersiva, una proposta que vol ser molt ambiciosa i innovadora per a la qual tancaran el centre d'abril a setembre i que després volen portar arreu del món. "Serà una experiència que canviarà el concepte d'immersivitat. Necessitem molts mesos per provar-la perquè canviarà l'estructura del centre. A la gent que l'està provant li està esclatant el cap", diu Sellas.
Frida Kahlo. La vida d'un mite és la quarta proposta de l'Ideal i la que inclou més elements, entre fotografies històriques, pel·lícules, entorns digitals, instal·lacions artístiques, eines immersives i interactives, realitat virtual, realitat augmentada, holografia i mapping. També on més poden lluir el talent d'artistes i estudis catalans. Una de les primeres peces està dedicada a l'accident de Frida Kahlo: l'estudi Nueveojos evoca el moment en què el seu cos es va trencar amb una instal·lació tridimensional que crea un efecte de vídeo volumètric mitjançant la superposició de capes transparents. En aquest mateix espai hi ha una peça de mapping de Jordi Massó titulada El somni, on es pot veure Kahlo ajaguda en un llit i envoltada d'elements icònics de les seves obres que fan referència al naixement i la mort, la salut i la malaltia.
La manca de reproduccions d'obres de l'artista llasta el ritme de la biografia immersiva, una creació de Martes Studio. Es tracta d'una decisió estratègica per no repetir la fórmula que havien aplicat amb Gustav Klimt i per la dificultat i l'alt cost d'obtenir els drets de l'obra de l'artista, que estan gestionats pel Banc Nacional de Mèxic. "Havíem de fer servir fotografies de 30 arxius diferents o pintures, no podíem fer les dues coses, i de quadres, no se'n podien reproduir més de 40 per una qüestió de drets", explica Sellas. També hi ha dues peces pensades especialment per als més petits: L’Univers de Frida, una instal·lació sensorial reactiva de Play a Bit Studio que funciona com una petita infinity room, i una recreació de Pulquería La Rosita, el lloc on Frida Kahlo va exercir de professora de pintura on petits i grans poden acolorir diferents retrats de Kahlo per redecorar l'espai.
Com va passar amb Klimt, un dels ganxos més potents d'aquesta proposta és la peça de realitat virtual que es pot veure amb ulleres 3D. S'hi pot admirar una Frida Kahlo interpretada per l'actriu mexicana establerta a Barcelona Mónica Mar, coneguda per haver treballat a les ordres de Sergi Belbel a l'obra Mexicatas, cantant abans d'emprendre un viatge oníric a bord d'un llit. I un altre atractiu és Living Fragments, de Sergio Albiac, una instal·lació interactiva que és com un fotomaton surrealista.