Tres dècades de les fotografies més eròtiques de Madonna
Yves Saint Laurent llança una reedició del llibre 'Sex', i Marta Ortega dedica una gran exposició al fotògraf Steven Meisel a la Corunya
Barcelona"El sexe no és amor. L'amor no és sexe. Però el millor de tots dos mons sorgeix en l'instant en què es troben". “Quan era una nena m'asseia al vàter del revés i esperava que la cremor d'entre les cames em fugís”. “No hi ha millor manera de despertar-me al matí que amb la polla del meu amant a dins”. El llibre eròtic de Madonna Sex va ser un escàndol planetari el 1992, per les fotografies extraordinàries que li havia fet Steven Meisel (Nova York, 1954) i per declaracions com aquestes, amb les quals va voler compartir les seves fantasies eròtiques amb el món. Madonna és una mestra de la provocació, però l’impacte del llibre la va arribar a aclaparar, com va reconèixer quan el 2016 va recollir el premi Billboard a la dona de l’any: contenint les llàgrimes, va dir que l’havien titllat de ser "una puta, una bruixa". "En un titular em comparaven amb Satan", va lamentar Madonna.
Sex, que és un dels fotollibres més venuts de la història després que se'n venguessin 1,5 milions d’exemplars en pocs dies, torna a estar d’actualitat perquè l’artista, juntament amb la marca Yves Saint Laurent, n'ha llançat una reedició limitada de 800 exemplars amb finalitat benèfica i ha fet una exposició, tot en el marc de la fira Art Basel Miami. A més a més, la fundació de la presidenta d’Inditex, Marta Ortega Pérez, dedica una exposició a l’obra fotogràfica que Meisel va fer el 1993, l'any després de Sex, dotze mesos excepcionalment prolífics en la seva trajectòria. Durant aquell temps, Meisel va fer 28 portades i 120 editorials de moda per a revistes, la major part de les quals per a edicions internacionals de la revista Vogue. "És com si un músic hagués fet quaranta àlbums o un escriptor trenta novel·les. Però no ens hem de deixar impressionar només per la qualitat sinó que encara és més sorprenent l'enorme versatilitat de la seva feina", afirma el director del seu estudi, Jimmy Moffat.
"En el procés de creació de Sex, a Madonna la inspiraven les fotografies eròtiques victorianes i n’hi va passar a l'Steven –recorda Moffat–. Per a ell el projecte va ser una oportunitat per treballar amb una model, amb una artista, amb una altra creadora com Madonna, i tenir el temps necessari per desenvolupar tota aquella història". Més enllà del llibre, els fruits que Meisel va obtenir d’aquella feina van ser diversos. Va començar a treballar amb “una obertura de ment que a partir d’aleshores li permetria treballar amb una llibertat absoluta”, explica Moffat.
Steven Meisel, que defuig els mitjans des de fa anys, és considerat el creador de les supermodels. Abans de Sex havia treballat amb Madonna als anys 80 en fotografies com la de la portada del disc Like a virgin, en què va explotar el seu talent, com feia amb moltes models joves que passaven pel seu estudi, per detectar uns talents desapercebuts per a altres i transformar-los estèticament. "A una model la podia fer brillar dient-li que es tallés els cabells, i que després se’ls tenyís de vermell. Les transformava físicament", subratlla Moffat.
La mateixa Madonna va explicar en una entrevista que quan treballava amb Meisel “cada detall comptava”: “L’Steven arribava amb una visió determinada. Havia fet recerca. Tenia referències molt específiques. Respecto molt la cura que posa a la seva feina, la manera tan seriosa d’abordar-la i, al mateix temps, que tingués aquesta ironia tan seva. Em va fer sentir part d’alguna cosa important. Va ser la primera persona que em va parlar de la idea de reinvenció”.
"Sex es mou en la línia molt fina que hi ha entre la pornografia i l’erotisme", afirma el sexòleg asturià Iván Rotella, un dels autors del llibre sobre la cantant Bitch She’s Madonna (Editorial Dos Bigotes). "Madonna és innovadora fins i tot en això, perquè va portar la línia del que coneixem com erotisme una mica més enllà. Se suposa que l’erotisme no pot mostrar pèl púbic femení en determinats moments, i ella va mostrar pràctiques minoritàries, que no havien aparegut en fotografia en aquell moment, perquè no hem d’oblidar que Sex es va convertir en mainstream".
El llibre, que anava precintat i incloïa el disc Erotica, es va vendre sense promoció gràcies al mateix estímul que avui fa funcionar les xarxes socials: “El nostre gust per mirar i ser observats en el que té a veure amb la nostra intimitat”. Així, Madonna va popularitzar les pràctiques BDSM (Bondage Dominació Sadomasoquisme). “Va tenir la capacitat d'apropiar-se-les i fer-ne bandera. Les va popularitzar com una pràctica a la qual tothom pot accedir si el seu desig es dirigeix cap allí”, diu Rotella. “No es pot dir que sigui un llibre pornogràfic, sinó que és un llibre dels seus somnis eròtics”, subratlla Pere Sureda, que el 1992 era director comercial d’Ediciones B, l’editorial que va publicar el llibre a Espanya, amb un tiratge de 25.000 exemplars, a 7.500 pessetes (uns 45 euros). Va ser una operació arriscada: havien de vendre 19.000 dels exemplars, i els van exhaurir. Avui el llibre és una peça de col·leccionista i els exemplars es venen per centenars d'euros.
A banda de les imatges explícites, el llibre també va ser transgressor perquè Madona hi mantenia relacions amb un noi molt més jove que ella, un tabú que encara es manté. “Abans del llibre Sex, Madonna va fer la pel·lícula Al llit amb Madonna: es pot veure com li tira la canya a Antonio Banderas, i quan ell la rebutja, no només se sent ofesa, sinó que ho explica a tothom. Això també és un senyal d’empoderament que no era gens habitual que una figura femenina transmetés”, subratlla.
Sex va agafar els fans per sorpresa, perquè s'esperaven que Madonna seguís explotant el filó que havia trobat en el superèxit de Vogue, i no que fes aquell gir cap a un univers que els va semblar fosc. Aleshores la delegada a Catalunya del club de fans Divina Madonna, Laura Aguilar, tenia catorze anys i recorda com va aconseguir que els pares la deixessin anar a una llibreria la mitjanit del 21 d'octubre per comprar-lo, i quan va veure'n el contingut, primer va tenir "vergonya" d'ensenyar-los-hi. "El llibre em va produir un impacte gran; jo era molt jove, i Madonna el meu ídol, era el meu exemple a seguir, i de tot i volta tot era sexe, i amb els anys vaig entendre que el missatge de llibertat sexual, i de conèixer-te a tu mateix i de mantenir relacions sexuals amb precaucions".
"Amb Erotica Madonna va perdre fans dels més clàssics, sobretot entre el públic femení que la seguia des dels vuitanta, i va guanyar públic nou", diu el president del club, Chris Márquez. "No van entendre la Madonna sofisticada o que volia transmetre un missatge, preferien la més fresca", explica Márquez.
En favor de la llibertat durant l'època més conservadora
El llibre de Madonna va ser un manifest en favor de la llibertat sexual individual en uns moments molt convulsos. “A Madonna li va tocar créixer com a artista en una de les èpoques més conservadores de la història: amb Joan Pau II de Papa, Ronald Reagan com a president dels Estats Units i Margaret Thatcher com a primera ministra britànica. I ella va fer servir totes i cadascuna de les polèmiques per créixer, ningú les ha sabut fer servir al seu nivell. Com que té orígens italians i catòlics, sabia exactament què escandalitzava, i va fer servir la religió no per ofendre, sinó per escandalitzar”. I se'n va sortir amb escreix: Joan Pau II la va excomunicar.
D’altra banda, Sex va veure la llum en els moments més durs de la pandèmia de la sida, i Madonna va ser de les primeres famoses que va fer donacions importants per finançar la recerca sobre el VIH. "En realitat, Sex és un al·legat del sexe segur, perquè té parts on es parla explícitament del preservatiu. Madonna aclareix que el llibre és la seva fantasia, i que en la seva fantasia no hi ha VIH, i per això no calen els preservatius. Però ella deixa molt clara la necessitat de protegir-se", conclou Rotella.