Fotografia

Joan Fontcuberta i Laia Abril, vampiritzats per Dalí a Cadaqués

Martin Parr, Ilse Bing, Oriol Maspons i Rimma Samman, entre els caps de cartell de la 8a edició del festival InCadaqués

Residencia artistica InCadaqués, 'La Persistència de la carn' (2024), de Joan Fontcuberta
3 min

BarcelonaBenvinguts al món d'ambigüitats, experimentació i fakes carregats d'humor del fotògraf Joan Fontcuberta: des d'aquest dijous fins al dia 13, Fontcuberta serà, juntament amb la seva col·lega Laia Abril, un dels protagonistes de la nova edició del festival de fotografia InCadaqués. Hi porten un projecte amb accent dalinià, en la línia d'encàrrecs que el festival fa per muntar una exposició als jardins de la Casa Museu Salvador Dalí. Així i tot, Fontcuberta i Abril han capgirat les normes i als jardins només presenten una instal·lació que és un reclam de l'exposició que es pot veure a la galeria Cadaqués Dos.

Segons Fontcuberta, han treballat a partir de la troballa en els fons d'una família de Cadaqués pròxima a Dalí d'unes polaroids fetes per Dalí a mitjans dels anys 60 d'excursions pel cap de Creus, algunes de les quals tenen dibuixos per sobre. "A la galeria exposem aquestes polaroids inèdites i al mateix temps aquestes polaroids són el punt de partida de la feina que hem fet expressament amb l'última càmera Polaroid de Dalí: la Laia ha abordat en la seva línia feminista i postcolonial objectes de la Gala que hi ha exposats a la Casa Museu i jo he volgut aprofitar les roques del cap de Creus –explica Fontcuberta–. És cert que Dalí s'ha tocat molt. Egos a part, va tenir una creativitat desbordant i molts aspectes de la seva obra em semblen molt valuosos".

'Residency In Cadaqués, Gala 5' (2024), de Laia Abril.
Dalilaroid # 01, autoria no determinada, c. 1974. Col·lecció particular, Cadaqués

Tot el gruix de la programació del festival el formen 25 exposicions amb 40 artistes de 19 països en una vintena d'espais artístics i vuit a l'aire lliure. Tres de les exposicions són subaquàtiques a la badia de Cadaqués. Entre més plats forts hi ha l'exposició d'un altre duet, Martin Parr i Lee Shulman, al Casino de Cadaqués, basada en un joc de díptics entre les imatges del famós fotògraf britànic i fotos anònimes de la col·lecció de Lee Shulman, àlies The Anonymous Project.

'Love is worn around the neck' (2020), de Rima Samman.
'subconciousgrams triptique 1', de Margherita Chiarva.

La diversitat dels mitjans fotogràfics

La galeria Cadaqués Dos acull una altra de les exposicions destacades, la de la fotògrafa avantguardista alemanya Ilse Bing, a qui el centre Kbr de la Fundació Mapfre va dedicar una exposició l'any passat. També criden l'atenció la mostra d'Oriol Maspons al Museu de Cadaqués; la de l'alemanya Esther Friedman, una testimoni privilegiada de la nit berlinesa dels 70, a Brown Sugar; i la de la prestigiosa fotògrafa sud-africana Lee-Ann Olwage, de qui es podrà veure el treball sobre els reptes que afronten milions de nenes d'arreu del món per accedir a l'educació.

Un dels puntals de la programació de l'InCadaqués és la diversitat de les pràctiques fotogràfiques, com és el cas de l'artista libanesa Rima Samman. Els treballs que exposa al Teatre Art i Joia tenen la singularitat que són fotografies antigues de la seva família que ella ha pintat a mà per capgirar la nostàlgia que desprenen a través dels colors intensos que aplica a la roba dels personatges. També en aquesta línia, l'Espai Toni Keeler acull els Subconsciousgrams de la italiana Margherita Chiarva, compostos per la barreja de diferents negatius o objectes sobre els quals l'artista projecta una nova llum.

stats