Fotografia

L’InCadaqués 2022, esclat fotogràfic a l'Empordà

El festival aplega 37 fotògrafs de 21 països que aborden tota mena de temàtiques i gèneres, d'Ucraïna a Dalí passant pel corall

Una fotografia de la sèrie 'Land of Ibeji' de Sanne de Wilde i Bénédicte Kurzen que es poden veure a l'InCadaqués 2022.
26/09/2022
4 min

GironaUna espiga sobreimpresa entre dos bancs d’una habitació estreta, la mirada concentrada d’un pescador de corall abans de cabussar-se, o una dona nua coberta només per una xarxa de pescar arran de mar. Aquestes són algunes de les imatges que es podran veure l’InCadaqués, el Festival Internacional de Fotografia de Cadaqués, que se celebrarà entre el 29 de setembre i el diumenge 2 d’octubre. En la seva sisena edició, la mostra tornarà a impregnar el poble empordanès amb 22 exposicions que abracen diferents gèneres i temàtiques. “Aquest any tindrem 37 fotògrafs de 21 països, que toquen tota mena de fotografia: artística, clàssica, documental o experimental, i que treballen amb diferents tècniques, des de Polaroid fins a collage, col·lodió humit o impressions de platí-pal·ladi”, destaca l'impulsor de l'InCadaqués, Valmont Achalme.

Gràcies a la col·laboració amb la Fundació Gala - Salvador Dalí, per primera vegada un fotògraf ha fet residència a la casa del pintor a Portlligat. L’escollit ha sigut el francès Thomas Mailaender, que, segons explica, va passar-hi unes estones “fascinants” i “molt intenses”. “Em vaig proposar caminar per la casa, i vaig començar a treure objectes a fora i a fer diferents proves”, recorda Mailaender. Fruit d’aquest procés creatiu ha sorgit Gold horyzon - Dalí - Mailaender: an invisible dialogue, format per imatges amb regust “fantasmagòric i màgic”, gràcies a la utilització de la tècnica de la sobreimpressió. De fet, per aconseguir el resultat que volia va fer tantes fotos que potser acaben fent un llibre per recopilar-les totes. 

Exposicions aquàtiques

Però la de Mailaender no és l’única exposició que parlarà del geni surrealista. El Museu de Cadaqués acollirà la col·lecció de retrats inèdits de Melitó Casals, que mostren com era el poble entre els anys 50 i els 90; amb instants que permeten contemplar la complicitat que el fotògraf tenia amb Dalí. I és que, des que va néixer fa sis anys, el festival ha estat “inspirat en Dalí” i els seus organitzadors sempre han volgut donar-hi “un toc surrealista, sortint dels espais habituals de les exposicions, i mostrant les imatges fora de les parets i dels marcs”. Per això, tan aviat projecten imatges sobre les blanques parets de les mítiques cases com omplen esglésies i ermites de fotografies; sense oblidar les múltiples galeries que hi ha per tot el poble i que també acullen obres. 

Tot i que, si hi ha un àmbit característic de la casa, són les exposicions aquàtiques, amb imatges surant al mar. És el cas de la selecció de la russa Anna Muller, que, a la sèrie Doublesense, combina colors amb retalls de fotografies de moda, d’interiors i de paisatges. “Soc fotògrafa comercial i artista de collage. La majoria de les vegades estic creant imatges com una tasca per al client. Però Doublesense és una sèrie personal, que he fet amb la ment lliure, sense restriccions ni marcs, jugant com un nen amb elements i colors”, defineix la seva autora, que se sent molt honorada perquè el festival la va seleccionar amb "una menció especial". 

Una de les imatges que formen part de l'exposició 'Doublesense' d'Anna Muller

També es podrà veure a prop de la sorra la proposta de Joan Alvado, que, juntament amb Lisa Boostani, han sigut els dos artistes escollits pel festival per fer una residència artística a Cadaqués. Al llarg dels sis primers mesos del 2022, Alvado va estar viatjant i fotografiant els seus paisatges i secrets. “Al principi vaig veure alguna gent que, per pescar, bussejava, i em va cridar l’atenció. Després vaig sentir a parlar de les famílies que bussejaven per buscar corall al fons del mar i això em va connectar amb les novel·les d’aventures clàssiques”, explica Alvado, que, amb aquesta inspiració a l’horitzó, ha construït “un viatge imaginari al fons del mar” anomenat Les balades del corall. La mostra es veurà al mar, però també a la galeria Patrick J. Domken. 

Amb una mirada a Ucraïna

Més enllà de temàtiques artístiques, l’InCadaqués també toca temes d’actualitat. La convidada especial d’enguany és la ucraïnesa Katerina Radtxenko, directora del festival Photo Days d’Odessa, que presentarà una projecció amb les imatges de 20 professionals del seu país que “de la nit al dia es van transformar en fotògrafs de guerra”, tal com subratlla l’organitzador del festival.

Així mateix, han volgut que el xinès Lin Zhipeng –àlies 223– tingués també un espai per a la seva obra Color de l’amor, centrada en els desitjos i llibertats que busca la seva generació. “Ha estat censurat a la Xina i volíem donar-li l’oportunitat d’ensenyar i expressar el seu treball”, indica Achalme. 

L'InCadaqués acollirà també les primeres exposicions a l'Estat dels japonesos Hiroh Kikai, Koji Onaka i Kurama, que mostren tres mirades diferents de la fotografia nipona: els retrats en impressions vintage de Kikai, els paisatges acolorits d’Onaka i el blanc i negre de Kurama. També s’estrena la selecció de la belga Sanne De Wilde i la francesa Bénédicte Kurzen, que a Land of Ibeji exploren la mitologia entorn dels bessons a Nigèria. Les fotògrafes creen una metàfora de la dualitat que hi ha al món entre l’invisible i el visible, el material i l’espiritual, o la llum i la foscor.

Completaran la programació un sopar surrealista, tallers i presentacions que, durant deu dies, tornaran a omplir Cadaqués d’imatges i retrats immortalitzats per fotògrafs de mig món.

Amb el títol 'Les balades del corall', Joan Alvado ha creat fotografies com la de la imatge, totes inspirades en Cadaqués i en les seves llegendes
stats