Fotografia

La barraca de Portlligat que Dalí va convertir en un palau surrealista

La Casa Salvador Dalí celebra un quart de segle amb una mostra fotogràfica

Elsa Peretti, Salvador Dalí i Natasha Gounkevitx al Pati de les Tasses el 1966.
3 min

PortligatLa vida i obra de Salvador Dalí està estretament lligada a Portlligat (Alt Empordà), el petit poble de pescadors a tocar de Cadaqués on durant 52 anys el pintor va viure i crear acompanyat de Gala. Per a la parella, Portlligat era l’espai quotidià i vital on refugiar-se. Junts hi van construir un nucli personal i artístic al voltant d’un paisatge fascinant de pedra, cel, vent i mar, al cor del cap de Creus, present en moltes de les teles de l’artista.

Dalí i Gala van traslladar-se a Portlligat el 1930, en una humil barraca de pescadors, davant de la platja. Aquestes quatre parets, amb els anys, van anar creixent fins a convertir-se en un palau surrealista de 500 metres quadrats, amb vistes al mar, jardins, un olivar i obres d’art integrades en l’arquitectura i el mobiliari. El 1997, vuit anys després de la mort del pintor, la Fundació Dalí va reobrir l’espai reconvertit en museu obert al públic. Aquest 2023 es compleixen 25 anys de la inauguració i, per celebrar l’aniversari, s’hi presenta l’exposició Dalí i Gala. La casa habitada, una col·lecció de 19 reproduccions fotogràfiques de la parella en diferents espais exteriors de Portlligat, que es pot visitar fins al 30 de setembre.

L’univers singular de Gala i Dalí

L’exposició fotogràfica, concebuda per Montse Aguer, Rosa Maria Maurell i Maria Carreras, comença a la badia de Portlligat, davant la façana de la casa, i finalitza a la part alta de l’Olivar, darrere el garatge. Les 19 instantànies, situades coherentment en diferents punts del pati de la casa, estan acompanyades de cites de Dalí, sobre la importància d’aquest entorn singular, recitades per Jordi Boixaderes. A la primera imatge, presa el 1930, s’observa Dalí i Gala sobre la teulada, amb un text de La vida secreta de Dalí sobre “la bella feina de viure plegats”, i l’exposició acaba amb un retrat del 1980 de Dalí mirant una fotografia de Gala adolescent. Amb la mort de Gala, el juny del 1982, Dalí no va voler tornar a Portlligat i la casa va quedar tancada amb pany i clau fins a la reobertura com a museu.

Lloc d’inspiració i treball

L’exposició fotogràfica complementa tot el fons permanent de la casa-museu, que mostra als visitants fins a 3.000 objectes ­–pintures, escultures, mobles, llibres o utensilis per pintar– que ajuden a comprendre com vivia i treballava Dalí, acompanyat de Gala. S’hi poden veure, per exemple, els esbossos originals de la instal·lació Crist de les Escombraries, els caps de Càstor i Pòl·lux, les intervencions arquitectòniques a les sis xemeneies, els ous esberlats o mobiliari icònic com el famós sofà-llavis.

Salvador Dalí pintant a l’olivar (1948).
Dalí i Gala a la terrassa (1931)

També totes les estances on Dalí pintava. “És una casa que creix biològicament per buscar la llum, i cada racó és un taller per a l’artista per crear”, explica Jordi Mercader, president de la Fundació Gala-Dalí. I és que a Portlligat Dalí va concebre les millors obres de l’època surrealista, com l’oli Retrat de Gala amb dues costelles en equilibri sobre la seva espatlla, on apareix el pou situat prop de la barca i el xiprer de Portlligat; obres icòniques dels anys cinquanta i seixanta com El Crist, Assumpta corpusculària lapislatzulina o teles de grans dimensions com La batalla de Tetuan, La pesca de la tonyina o El descobriment d’Amèrica. “És un lloc d’inspiració i de treball, el santa sanctorum de l’artista, l’únic taller fix que va tenir al llarg de la seva carrera”, afegeix Montse Auguer, directora dels museus Dalí.

Salvador Dalí pintant 'Gala Placídia' al taller (1952).
stats