La Fira Mediterrània es viu amb intensitat als carrers
Dona pes a les activitats i espectacles gratuïts i a l’aire lliure
ManresaEls artistes i el públic de la 20a edició de la Fira Mediterrània de Manresa podrien haver-se fet seu el crit que tant ha sonat aquestes últimes setmanes: “Els carrers seran sempre nostres”. Era aquí, a l’espai públic, en els carrers i les places, on el certamen bullia amb més intensitat, amb riuades d’anades i vingudes, curiosos i artistes. I és que les propostes en espais tancats i de pagament es van combinar, un any més, amb mostres de cultura popular i espectacles a l’avantguarda de les arts escèniques. Instruments folklòrics sonaven al costat de propostes trencadores i de balls abstractes, com els dos homes que feien xocar els tòraxs al ritme de la música, com si batallessin o, potser, com si fessin l’amor. Eren els ballarins Roberto Olivan i Laurent Delforge i el trio de veus Cocanha els que van casar el moviment, l’electrònica i la polifonia tradicional al pati del teatre Kursaal divendres al vespre. Una altra parella que desprenia sensualitat, i també l’admiració del públic per les acrobàcies i tombarelles que feien, era la dels ballarins d’Amer i Àfrica Circ cia amb l’espectacle Envà, que dissabte a la plaça Sant Domènec, sota un sol de justícia, es movien com si fluïssin i reflexionaven, amb humor, sobre l’estupidesa humana.
La Fira va voler repetir l’aposta dels últims anys: donar pes a les activitats i espectacles gratuïts i a l’aire lliure: “La cultura popular va néixer al carrer”, assegura el director artístic de la Mediterrània, David Ibáñez. En aquest aniversari, però, l’actualitat política va ser-hi molt present i va ser la causa de la davallada de la venda anticipada. Els organitzadors destaquen la “multitudinària” assistència ciutadana als carrers i recintes durant la jornada d’aquest dissabte, tot i que, respecte del 2016, hi ha hagut un descens del 12% d’ocupació dels espectacles de pagament, que han arribat a un 72%. En aquest sentit, apunten que la venda anticipada d’entrades ha tingut una davallada important les últimes setmanes, mentre que la venda a última hora ha anat millor. S’han venut, en total, 9.264 entrades, s’han exhaurit les localitats en deu funcions i hi ha hagut 1.121 professionals acreditats.
El procés creatiu també va tenir-hi cabuda amb la proposta de la cantant manacorina Joana Gomila. Feia un any que l’artista treballava en el seu nou projecte. Treballar la Sibil·la és un repte que Gomila va voler compartir amb el laboratori de creació conjunta de la Mediterrània: un dia sencer de xerrades amb experts, tallers pràctics i un assaig obert per tractar aquest cant d’origen medieval. “Es tracta d’obrir les portes del meu taller. Segur que després d’això la creació serà diferent”, assegura.
Com a tancament de l’esdeveniment, un vaixell de cartró construït pels infants de les escoles de Manresa va cremar com una falla a la plaça Major de la ciutat. “És una manera de protestar contra la fragilitat de totes les persones que travessen aquesta mar Mediterrània”, explica Ibáñez.