'Filumena Marturano': gran comèdia amb grans protagonistes
Clara Segura i Enrico Iannello protagonitzen una comèdia a la italiana
Filumena Marturano
Biblioteca de Catalunya. Fins a finals de juliol
Oriol Broggi torna a Eduardo De Filippo amb la seva obra més popular i coneguda, de la qual el mateix autor en va fer una pel·lícula que posteriorment van entronitzar Marcello Mastroianni i Sophia Loren a Matrimoni a la italiana. El singular espai gòtic de la Biblioteca s’ha convertit en la residència del ric i faldiller Domenico Soriano i la seva amistançada durant 25 anys, Filumena Marturano. Una llar d’alta burgesia en què esclata la tempesta quan Domenico s’adona que el casament in extremis (en perill de mort) ha sigut una mentida maquiavèl·lica de la seva dona per obligar-lo a casar-se.
Retrets, crits, insults se succeeixen en una primera escena d’alt voltatge en què encara manca una mica de contenció per donar credibilitat als sentiments però que d’entrada ja ens regala la força interpretativa d’una Clara Segura convertida en rabiosa i emotiva madonna i la bis còmica i el domini escènic de l’actor i director napolità Enrico Iannello, tot fent sorna del seu descomunal emprenyament. Tot un descobriment. Ells es diuen de tot exposant el seu drama i nosaltres riem, perquè així funciona l’art de la comèdia. Un clàssic contemporani de la mà d’una parella de grans intèrprets envoltats d’adients secundaris en una versió en la qual es barreja castellà, català i napolità de manera sorprenent –des de la direcció es justifica per assenyalar les diferències de classe i cultura (el ric parla castellà i els humils, català)– sense que això malmeti, ni de molt, la qualitat de la proposta hàbilment dirigida per Oriol Broggi.
Molt diferent seria el sentit de la comèdia si acabés quan Filumena marxa, vençuda però digna, després que un advocat li deixi clar que el matrimoni no és vàlid. Però això significaria renunciar a l’objectiu que ha donat lloc a l’ardit d’aquesta dona d’origen humil, exprostituta i analfabeta, i hagués eliminat la divertidíssima escena en què Domenico intenta esbrinar sense sort quin dels tres nois és el seu fill. Tot plegat serveix a De Filippo per cloure la comèdia amb un brindis familiar que de ben segur serà del gust de la gran parròquia de La Perla 29.