Pioneres en el cine lèsbic, en l''stop motion' i en el feminisme en el cine, protagonistes a la Filmoteca
La Mostra de Films de Dones obre temporada amb Barbara Hammer, Hermína Tyrlová i Helena Taberna
BarcelonaLa Mostra Internacional de Films de Dones de la Filmoteca ha presentat la temporada de primavera i estiu de la 27a edició, que arrenca aquest dijous i que programa una quarantena de títols. El certamen proposa fer una relectura de les aportacions històriques de les dones cineastes, revisar l'obra d'algunes precursores i donar veu a les noves formes de cinema contemporànies. La mostra s'obrirà amb un film divulgatiu sobre la primera directora de la història del cinema, Alice Guy Blanché: 'Be natural: The untold story of Alice Guy Blanché'.
En aquesta edició hi haurà quatre dones protagonistes. De Barbara Hammer, cineasta experimental que va ser pionera en mostrar relacions lèsbiques a la gran pantalla, es projectaran els films 'Dyketactics' (1974) i 'Tender fictions' (1994). De Claire Simon, que tracta temàtiques d'educació en escoles, com les relacions entre infants al pati, es projectaran els films 'Récréations' (1998), 'Le concours' (2016) i 'Premières solitudes' (2018), que reflexionen sobre la socialització dels infants i dels joves. Simon aprofitarà la seva visita per oferir una 'master class' sobre el gènere documental.
Les altres dues són Helena Taberna, de qui es farà una retrospectiva amb obres vinculades al feminisme, la consciència basca i obrera i esdeveniments polítics que configuren la història recent d'Espanya amb films com 'Yoyes' (2000), 'La buena nueva' (2008) i 'Acantilado' (2016); i Hermína Tyrlová, la primera impulsora de l'animació 'stop-motion' amb obres com 'Bales de cristall' (1963), 'Cançó de bressol' (1979) i 'Dos cabdells de llana' (1962).
Cinema a l'aire lliure
El certamen surt de la Filmoteca i ofereix quatre projeccions gratuïtes en diferents places de Barcelona: 'Chez jolie coiffure' (2018), de Rosine Mfetgo Mbakam, que enregistra les converses sobre la migració, la guerra, el treball i la gentrificació entre les treballadores clandestines d'una perruqueria camerunesa a Brussel·les; 'Espero tua (re)volta' (2019), d’Eliza Capai, una crònica bel·ligerant i a la vegada festiva sobre les mobilitzacions per una educació pública i de qualitat al Brasil; 'Black Pond' (2018),de Jessica Sarah Rinland, una experiència audiovisual per observar i escoltar la natura i la vida animal; i 'Cortos en femenino', que recull els curtmetratges guanyadors de la convocatòria estatal anual.