Festival Loop: del pernil de Jabugo a altaveu dels migrants

El festival de videoart desplega unes 60 exposicions per Barcelona amb el cos de protagonista

Un fotograma de 'Crisialida'
3 min

BarcelonaLa desigualtat de gènere i la divisió sexual del treball tenen l'origen en una desigualtat alimentària: l’antropòloga francesa Priscille Touraille manté que es remunta a la prehistòria i que estaria basada en el fet que els homes s’apoderaven dels trossos més grans de carn, cosa que els acabaria donant més potència física. Aquesta teoria ha obert un camp de recerca molt fèrtil a l’artista andalusa María Alcaide, tal com es pot veure a l’exposició que li dedica La Capella, titulada Carne de mi carne, una de les més de seixanta mostres que es poden veure en diferents espais de Barcelona dins la 19a edició del festival de videoart Loop, que comença aquest dimarts. La família d’Alcaide té una empresa càrnia i ella explora amb els seus treballs com “les imatges del medi rural ens són imposades”, diu Alcaide, i com el seu germà s’enfronta a la “decadència” del sector en una localitat de Huelva pròxima a un dels bressols per excel·lència del pernil, Jabugo. “Intento narrar des del meu propi cos quines són les desigualtats de gènere que visc com a dona jove provinent d’un entorn rural”, explica l’artista. “També hi ha una reflexió sobre com es construeixen les imatges i com les dones ens hi posicionem: sempre som un cos fragmentat, un cos objecte”, afegeix.

El festival Loop es prolongarà fins al dia 21 i hi participen més de 200 artistes i uns 40 comissaris (del 16 al 18 de novembre se celebrarà la Fira Loop a La Pedrera). El tema central del festival és el cos. “Em sembla que parlar del cos avui té un interès especial, perquè la crisi que hem travessat l’ha afectat des del punt de vista de la salut, però també entès com a cos social”, afirma la directora artística de Loop, Carolina Ciuti. “El covid ha imposat una retirada progressiva dels cossos dels llocs de trobada i de l’espai públic”, explica. Precisament una obra fa una referència molt concreta al confinament. El títol Mascarilla 19. Códigos de violencia doméstica remet al codi que les dones víctimes de violència de gènere podien dir a les farmàcies per demanar ajuda durant aquells mesos. El projecte inclou vuit pel·lícules del col·lectiu In Between Art Film i el tractament que fan de la violència de gènere es caracteritza per la subtilesa i també s’interroguen sobre com verbalitzar el cos i la violència.

La programació també inclou treballs d’artistes degans de l’art contemporani espanyols com Esther Ferrer, que es podrà veure al pati del museu de Can Framis. A Extrañeza, desprecio dolor y un largo etc. l’artista fa diferents expressions per reflexionar sobre el cos com a eina de comunicació. També hi haurà noms coneguts en un altre dels treballs: a la performance Crisialida, que es podrà veure a La Pedrera, l’artista Adriana Vila Guevara ha col·laborat amb el cineasta Isaki Lacuesta, la bailaora i coreògrafa Rocío Molina i el músic Niño de Elche per parlar del procés d’emancipació i empoderament de les dones en un entorn matriarcal. Aquesta presentació tindrà el valor afegit que hi participaran els mateixos Adriana Vila i el Niño de Elche.

Els cossos dels migrants són els protagonistes d’una altra de les peces d’aquest Loop: l’escola Eòlia hi participa per primera vegada amb Khaled: camí de refugi, una instal·lació multidisciplinària de Martí Santcliment i diversos artistes migrants i refugiats amb testimonis real. Es podrà veure del 17 al  21 de novembre. 

stats