ARTS ESCÈNIQUES

El nou Grec atreu més públic però ven gairebé la meitat d'entrades que el 2011

El públic dels espectacles de pagament baixa un 46,5%, però ho compensen els espectacles gratuïts i les activitats extres, que representen més de la meitat del total dels 127.000 espectadors del festival

Ramon Simó, director del Grec / ACN
Laura Serra
30/07/2012
2 min

BarcelonaEl Grec ha guanyat públic però ha perdut espectadors de pagament. Segons han fet públic aquest dilluns al migdia el regidor de Cultura, Jaume Ciurana, i el director del Grec, Ramon Simó, els espectadors que han assistit a algun acte o espectacle del Grec són 126.000 persones. Aquesta xifra inclou tots els espectacles que s'han programat als teatres, la inauguració popular al passeig Lluís Companys (on comptabilitzen unes 30.000 persones), el festival Dies de Dansa i les activitats paral·leles, com les Nits al CaixaForum i el cine a la fresca de la Sala Montjuïc. L'any 2011, els espectadors eren 116.500, però les entrades venudes eren 98.400. Unes xifres que contrasten amb els 62.181 espectadors dels muntatges i les 55.600 entrades que s'han venut aquest 2012, un 46,5% menys que l'any anterior.

"En venda, hem assolit el que podia ser raonable", ha dit Simó, que ha destacat que l'ocupació de 54% és similar a la de la temporada teatral. Simó ha atribuït la davallada de venda a la crisi –"les notícies ens han anat en contra"– i al nou model de festival, que es concentra en quatre setmanes (a diferència de les 7 de l'any passat) i es fa a Montjuïc, sumat al fet que que hi ha molts menys espectacles que facin temporada durant un mes. Precisament algunes de les produccions del Grec que han tingut més èxit han sigut les de temporada, 'Dubte' al Poliorama, 'El principi d'Arquímedes' a la Beckett i 'La senyoreta Júlia'. Tant Ciurana com Simó han defensat la validesa del model plantejat aquest 2012: "Si vols un model d'exigència artística has de renunciar a una programació comercial que justifica els números a darrera hora", ha dit el director del Grec. "És més fàcil fer un festival comercial que exigent, però volem el millor art teatral per a la gent de Barcelona", ha dit.

Simó ha destacat que, artísticament, "s'ha recorregut un programa que dibuixa un panorama extens del que és la creació contemporània al món". De fet les produccions estrangeres han tingut una ocupació del 72% i 6.500 espectadors, amb èxits de públic clars com 'El gran teatro del mundo', 'The Master and Margarita', '32 Rue Vandenbranden', 'Body Remix' o 'Metamorphosis'. El Grec és una de les poques ocasions que tenen els espectadors de veure teatre estranger. De les produccions pròpies, ha destacat que entre 13 i 15 de 19 faran temporada teatral. Ha destacat, per exemple, 'À la ville de... Barcelona', 'Boys don't cry', 'Ballant a la sorra', i 'El run-run del nyigo-nyigo', de CaboSanRoque.

En total, el festival ha programat 73 espectacles i activitats (l'any passat eren 57 muntatges). Simó ha dit que de cara a l'any que ve es programaran els muntatges amb horaris més esponjats. També s'avançarà la presentació del Grec per adequar-se als 'timings' de la resta de festivals europeus. Per Simó, tot i ser el primer any, el seu model "s'ha referendat": la valoració artística, el fet de situar el 'hub' a Montjuïc, l'espai i el temps, i els espectacles itinerants. La temporada que ve arrodonirà la programació de circ i familiar perquè tinguin més públic.

stats