Un Festival de Canes amb tests d'antígens i sense Hollywood ni Netflix
Wes Anderson, Paul Verhoeven i Nanni Moretti seran els caps de cartell d'una edició que aspira a recuperar la normalitat
BarcelonaDesprés del trauma de l'edició cancel·lada del 2020, el Festival de Canes ha anunciat aquest dijous una programació que intenta recuperar la normalitat amb una selecció que reuneix alguns dels sospitosos habituals del panorama cinèfil internacional: Nanni Moretti, Paul Verhoeven, Wes Anderson, Leos Carax, Todd Haynes i Oliver Stone presentaran les seves noves obres en l'edició que tindrà lloc del 6 al 17 de juliol. No hi ha hagut grans sorpreses però tampoc pel·lícules de Hollywood, ni cinema català ni espanyol. El que sí que hi haurà, per descomptat, serà cinema francès: fins a set pel·lícules franceses en una secció oficial de 24 títols, dels quals n'hi ha quatre dirigits per dones. Cap novetat, doncs.
El focus de la competició estarà sobretot en títols com La crònica francesa, una comèdia coral sobre periodisme a l'estil habitual de Wes Anderson que es va rodar a la ciutat d'Angulema. Benedetta,un thriller eròtic sobre una monja lesbiana a la Itàlia del Renaixement, serà el retorn a Canes de Paul Verhoeven després de l'èxit d'Elle. I Leos Carax inaugurarà el festival amb el musical d'autor Anette, que protagonitzen Adam Driver i Marion Cotillard. També es presentaran els nous treballs de vells coneguts del festival com Asghar Farhadi, François Ozon i Bruno Dumont, i de talents menys consagrats com la francesa Julia Ducournau i el nord-americà Sean Baker, que en el passat van triomfar a la Quinzena de Realitzadors respectivament amb Cru i The Florida project.
A la recerca d'una segona Palma
Tres directors lluitaran per guanyar la seva segona Palma d'Or: Moretti amb Tre piani, que adapta una novel·la de l'israelià Eshkol Nevo; Jacques Audiard amb Les Olympiades, i Apichatpong Weerasethakul amb Memoria, que protagonitza Tilda Swinton. El tailandès farà doblet i presentarà també un altre film rodat durant la pandèmia. Però la presència realment ubiqua del festival serà l'actriu Léa Seydoux, que participa en tres títols de la competició (els d'Ildikó Enyedi, Dumont i Anderson) i en un altre de la secció paral·lela Un Certain Regard (Tromperie, l'adaptació de Philip Roth que ha dirigit Arnaud Desplechin).
Sense l'aparició de torn de Sergi López, la presència catalana a la competició es limitarà aquest any al paper que interpreta el crític i cap d'exposicions del CCCB, Jordi Costa, a Bergman Island, el drama conjugal que Mia Hansen-Love ha filmat a l'illa sueca de Färo, on va viure Ingmar Bergman. I la jugada més arriscada del programador Thierry Fremaux és tornar a comptar amb un film de Sean Penn (Flag day) després de la històrica xiulada que el festival va dedicar al seu anterior treball, el drama solidari Diré el teu nom. Fora de competició, l'interès se centra en tres documentals: el de Todd Haynes sobre The Velvet Underground; el de Charlotte Gainsbourg sobre la seva mare, Jane Birkin, i una revisió del cas de l'assassinat de Kennedy que ha fet Oliver Stone amb nous documents als quals ha tingut accés.
El 'blockbuster' que no arriba
Un dels pocs títols plenament hollywoodencs de la programació és el nou treball de Tom McCarthy, el director de l'oscaritzada Spotlight, que presentarà fora de competició el drama paternal amb Matt Damon Stillwater. Fremaux havia deixat caure en entrevistes que el festival comptaria almenys amb un blockbuster de primera línia, però de moment no l'ha pogut o volgut anunciar. Això sí, va descartar que fos el West Side story de Spielberg, la nova entrega de James Bond o el Dune de Denis Villeneuve, així que totes les opcions apunten al film de Marvel The Eternals, que dirigeix la guanyadora de l'Oscar per Nomadland Chloé Zhao. Tampoc hi ha cap títol de Netflix en competició: Canes es manté ferm en la posició de no acceptar que les pel·lícules de les plataformes passin per la seva secció noble sense el compromís d'estrenar-se després als cinemes francesos respectant les actuals finestres d'exhibició.
La gran novetat d'aquesta edició, tanmateix, no serà als cinemes: el festival no limitarà els aforaments de les sales, però sí que exigirà als assistents que estiguin vacunats –i amb 15 dies de marge des de la segona vacuna–o bé que es facin un test d'antígens cada 48 hores. S'instal·larà una carpa en les proximitats del festival perquè els acreditats puguin passar les proves. També s'està estudiant com gestionar la quarantena de set dies que exigeix ara mateix França als ciutadans britànics.