El festival Barcelona Obertura desafia la pandèmia amb música clàssica

La programació inclou noms com Gustavo Dudamel, Daniil Trifonov, Gregory Kunde, Núria Rial i Sol Gabetta

La violoncel·lista Sol Gabetta.
4 min

BarcelonaL'Auditori, el Liceu i el Palau de la Música no han tirat la tovallola i tornen a organitzar el Barcelona Obertura Spring Festival. Tot plegat va començar el 2019 com a projecte per atraure públic internacional impulsat amb Barcelona Global i amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona, que hi aportava 300.000 euros. La pandèmia va obligar a cancel·lar el festival l'any passat, però les tres institucions han fet mans i mànigues per mantenir l'edició del 2021, que se celebrarà del 5 al 28 de març adaptada a les restriccions pandèmiques, incloses les que afecten la mobilitat internacional tant dels artistes com del públic. "¿Un festival pensat per atraure públic internacional tenia sentit fer-lo?", ha formulat retòricament el director del Palau de la Música, Joan Oller, aquest dilluns en roda de premsa al Foyer del Liceu. "Doncs sí, per donar continuïtat al projecte, i amb una programació molt atractiva", ha contestat el mateix Oller.

Aquest any la prioritat no és tant la presència de melòmans europeus com contribuir a posicionar Barcelona com a ciutat de cultura i música clàssica amb una programació que inclou noms com els pianistes Grigory Sokolov i Daniil Trifonov, la violoncel·lista Sol Gabetta, la directora Elim Chan, el director Gustavo Dudamel, la soprano Núria Rial, l'Ensemble Pygmalion de Raphaël Pichon, el Cuarteto Quiroga i el baríton Andrè Schuen, entre d'altres. Hi haurà tretze programes (incloses dues òperes) repartits entre L'Auditori, el Liceu i el Palau de la Música, a més de la programació de l'Obertura City+, 27 actuacions gratuïtes (amb reserva a la web del festival) escampades per vint espais dels deu districtes de Barcelona, entre centres cívics i equipaments com ara el MNAC, Macba, el CaixaForum, la Fundació Antoni Tàpies, Casa Seat, la Fundació Joan Miró, el Conservatori del Liceu, la Casa Batlló i l'antiga presó Model.

A l'Obertura City+ es reprogramen els concerts que estaven previstos per al 2020, de formacions com el Trio Pedrell, el Cosmos Quartet i l'Orquestra Vozes, a més de cantants com la soprano Mireia Tarragó. També es reprograma, però al juny, la marató de sonates per a piano de Beethoven coproduïda amb el Concurs Maria Canals. Així ho ha explicat Martina Ribalta, la nova coordinadora del festival. "Mantenim el compromís amb els músics locals i amb la ciutadania de Barcelona, que té dret a seguir gaudint de música de gran qualitat", afegeix Ribalta en sintonia amb el tinent d'alcalde Joan Subirats, que defensa el doble recorregut del festival com "una dinàmica virtuosa" en què, d'una banda, es busca atraure "les elits de melòmans d'Europa" i, de l'altra, garantir la presència de la música clàssica a tots els districtes de la ciutat. "Ens adrecem al melòman, però també a aquell públic que no està acostumat a anar a L'Auditori, al Palau o al Liceu", diu Ribalta. Segons Subirats, el model Barcelona Obertura més Obertura City+ és "un bon exemple a seguir" en altres àmbits culturals com les arts plàstiques.

"Arran del covid hem fet una reflexió estratègica: cal ser el més pragmàtic possible en la captació de públic i que el festival tingui personalitat, que sigui més que un conjunt de concerts", explica Oller posant la mirada en els pròxims anys. "Hem de buscar l'exclusivitat i l'equilibri entre noms internacionals i talent local", diu el director artístic del Liceu, Víctor Garcia de Gomar. En aquest "projecte polifònic", tal com el defineix Garcia de Gomar, també hi participen la promotora Ibercamera, el Conservatori del Liceu i l'Orquestra Simfònica Camera Musicae. Tots comparteixen la satisfacció per poder tenir activitat musical en un context europeu en què les principals capitals tenen els teatres i auditoris tancats. "Veient que aquí fem concerts, a Europa senten enveja; pensen que ells també podrien fer programacions segures. No he detectat ningú que digués que aquí som uns irresponsables per estar oberts", diu Oller. "Hem pogut demostrar que la cultura és segura", afegeix Garcia de Gomar. Tanmateix, com recorda el director de L'Auditori, Robert Brufau, "quan l'únic país obert és Espanya, una gira internacional és insostenible, i per això els projectes de grans orquestres internacionals són els més fràgils". "És l'època de la imaginació", conclou Oller intentant transmetre un esperit engrescador.

Els concerts a L'Auditori: un eix patrimonial

L'oferta del Barcelona Obertura a L'Auditori és una síntesi de la diversitat de l'equipament que dirigeix Brufau, amb "música de cambra, simfonisme i música antiga". La programació inclou dos concerts de l'OBC dirigida per Francesc Prat i amb la soprano Núria Rial els dies 13 i 14 de març; el repertori té un eix patrimonial centrat en l'Any Robert Gerhard i complementat amb Frederic Mompou. L'altre programa de l'OBC, els dies 19 i 20 de març, el dirigirà Elim Chan i tindrà com a solista la violoncel·lista Sol Gabetta: inclourà el Concert per a violoncel núm. 1 de Saint-Saëns, Utopia de la compositora basca Sofía Martínez, la Simfonia núm. 40 de Mozart i la Clàssica de Prokófiev. Abans, el dia 18, el baríton Andrè Schuen cantarà el cicle de lied La bella molinera de Schubert. I la música antiga arribarà el dia 27 amb la Jove Capella Reial de Catalunya dirigida per Lluís Vilamajó, que interpretarà madrigals de Monteverdi.

Les òperes del Liceu

Tal com estava previst, el Liceu empelta en la programació del Barcelona Obertura tres funcions de l'òpera Lessons in love and violence de George Benjamin (7, 9 i 11 de març), que es va estrenar el 26 de febrer, i dues de la producció de la Bayerische Staatsoper d'Otello de Verdi amb direcció escènica d'Amélie Niermeyer i amb Gustavo Dudamel al capdavant de l'orquestra (27 i 29 de març); el repartiment d'Otello l'encapçalen Gregory Kinde, Krassimira Stoyanova i Carlos Álvarez. La proposta del Liceu es completa el 5 de març amb el concert de danses hongareses i eslaves dirigit per Josep Pons.

Música de cambra al Palau de la Música

Beethoven i Bach manen en les propostes de l'Obertura al Palau. El Cuarteto Quiroga, Premio Nacional de música 2018, tocarà el quartet Serioso de Beethoven en un programa amb Mozart i Berg el 16 de març. L'Orquestra Camera Musicae dirigida per Guillermo García Calvo atacarà el dia 21 la Simfonia núm. 8 de Beethoven, a més del Concert d'Aranjuez de Rodrigo amb el guitarrista Pablo Sáinz Villegas. Pel que fa a Bach, el conjunt francès Café Zimmermann farà la integral dels Concerts de Brandenburg el dia 22; el pianista Daniil Trifonov, L'art de la fuga el dia 23; i l'Ensemble Pygmalion de Raphäel Pichon interpretarà la Passió segons sant Mateu el dia 25. La programació al Palau es completa amb el recital del pianista Grigory Sokolov (15 de març), amb les Quatre poloneses de Chopin i el 10 preludis de Rakhmàninov.

stats