L’experiència immersiva mana al Sónar+D
Robert Del Naja, de Massive Attack, inaugurarà la setena edició del congrés de tecnologies creatives
BarcelonaLa intel·ligència artificial, l’experiència artística immersiva, les eines tecnològiques, la computació quàntica, la formació i el negoci són alguns dels conceptes que alimentaran la setena edició del Sónar+D, el congrés de tecnologies creatives que organitza el Sónar i que se celebrarà a la Fira Montjuïc del 17 al 20 de juliol, simultàniament a la 26a edició del festival. El canvi de data, de juny a juliol, ha dut la direcció del Sónar +D a reforçar l’oferta formativa doblant les conferències, les classes magistrals i els tallers. “Serà una universitat d’estiu amb 1.200 places disponibles”, informa un dels directors del Sónar, Ricard Robles.
El pressupost del Sónar+D és d’1,65 milions d’euros, un 4% més que l’any passat; l’aportació de les administracions públiques, inclosa la Unió Europea, representa el 28%; el patrocini privat, dins el qual hi ha la incorporació de Seat (que també és espònsor del Primavera Sound), és el 13%, i la resta prové de recursos propis, com ara les acreditacions dels professionals. A continuació, alguns dels principals reclams del Sónar+D, que aquest any s’inaugurarà oficialment amb una conversa entre Robert Del Naja, del grup Massive Attack, i Andrew Melchior, que desenvolupa eines tecnològiques per a la banda de Bristol. “Melchior expandeix l’experiència dels directes més enllà dels escenaris”, diu el comissari del Sónar +D, José Luis de Vicente.
Immersió sensorial
teamLab, Marshmallow Laser Fest i Jessica Brillhart
El col·lectiu japonès teamLab és responsable, entre altres coses, del MORI Building Digital Art Museum: Borderless, un museu d’art digital que culmina divuit anys de dedicació a capgirar l’experiència expositiva. Com diu De Vicente, “han creat la sintaxi de l’exposició immersiva”. Tres de les seves instal·lacions construïdes en entorns de projeccions multisensorials es poden veure (o experimentar) fins al 9 de juny a la Fundación Telefónica de Madrid. Al Sónar+D vindran alguns representants de teamLab per explicar com i per què fan el que fan.
L’experiència immersiva, que De Vicente considera “el nou codi creatiu”, també és la raó de ser del col·lectiu londinenc Marshmallow Laser Feast; un dels seus fundadors, Robin McNicholas, farà una conferència al Sónar+D. A més, Jessica Brillhart, pionera de la realitat virtual, hi presentarà Traverse, una plataforma d’àudio de realitat augmentada en què l’oient es mou a través del so.
Intel·ligència artificial
Una veu no humana i la utopia de gravar el pensament
La intel·ligència artificial (IA) ja és una presència quotidiana gràcies als assistents virtuals. Al Sónar+D, però, es mostra el vessant artístic de la intel·ligència artificial. Per exemple, Holly Herndon presentarà un espectacle, un tech-show en terminologia Sónar, en què la veu humana interacciona amb la veu no humana de Spawn, un assistent d’IA creat per Mat Dryhurst. L’altre exemple és la col·laboració de l’artista Daito Manabe i el neurocientífic Yukiyasu Kamitani, que treballa capturant activitat cerebral per generar imatges: en l’horitzó, diu De Vicente, “la utopia de poder gravar el pensament”. Ciència, art i tecnologia també interactuaran en el xou del duo Za! amb l’estudi creatiu turc Ouchhh, que amb el rerefons conceptual de la teoria de les supercordes posaran en escena una performance que mostra l’activitat neuronal que es crea en el cervell dels músics en temps real.
L’eina és el missatge
El motor de 3D Unity i el videojoc Gris
Segons el comissari del Sónar+D, hi ha eines tecnològiques que “a vegades són la llavor de llenguatges i comunitats”. Un cas seria Unity, el motor 3D de desenvolupament de videojocs que també és utilitzat en els àmbits de l’enginyeria i l’arquitectura. Al congrés en parlarà Timoni West, directora del grup de recerca XR de Unity Labs.
L’experiència del videojoc es podrà viure amb Gris, el joc creat a l’estudi Nomada per l’il·lustrador Conrad Roset i els programadors Adrián Cuevas i Roger Mendoza, que explicaran el making of de tres anys de feina. A més, hi haurà un espectacle audiovisual del grup Berlinist a partir de la banda sonora del joc. Un altre estudi català, Canada, responsable de videoclips de Rosalía i Bad Gyal, entre molts altres, explicarà la seva manera de treballar i farà una pel·lícula d’animació col·lectiva durant el congrés en què comptaran amb els assistents al Sónar que hi vulguin participar. Segons De Vicente, el resultat es podrà veure l’últim dia del festival.
10 pianistes a la Capella
La música visual i fotogràfica de Christian Marclay
Com és habitual, el Sónar s’escampa per diferents institucions de Barcelona, i el calendari fa coincidir el festival amb la mostra que el Macba dedica a l’artista visual i compositor Christian Marclay. Per això es prepara la posada en escena d’ Investigations, que combina fotografia i música i que serà interpretada a la Capella del Macba el 19 de juliol per deu pianistes, entre els quals ja hi ha confirmats Carles Viarnès, Haize Lizarazu, Philippe Thomas i Steve Beresford. En l’àmbit estricte del Sónar+D, Marclay participarà en una xerrada amb el músic Nicolas Collins, l’autor del llibre Handmade electronic music: The art of hardware hacking.