Cultura12/09/2017

El teatre respira optimisme amb més públic i més recaptació

El sector celebra la reducció de l'IVA cultural al 10% però vol que ajudi a combatre la precarietat

Núria Juanico
i Núria Juanico

BarcelonaAlgunes escletxes de llum il·luminen l’horitzó del sector teatral. Després d’un any de davallada, la temporada 2016-2017 s’ha tancat amb números positius tant de públic com de recaptació. Per les sales catalanes han passat 2.537.836 espectadors, un 5,28% més que el curs anterior. Les xifres que va presentar ahir l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (Adetca) assenyalen una tímida recuperació i són esperançadores per al sector, que observa el futur amb optimisme.

La recaptació de la temporada passada també creix respecte a l’anterior: s’han obtingut 63,18 milions d’euros, quatre milions més que el 2015-2016. Es tracta d’una dada positiva però que encara queda lluny dels 68 milions d’euros que s’aconseguien en les bones èpoques, abans del 2013. L’ocupació de les sales és l’única xifra que disminueix: cau dos punts percentuals, fins al 60,15%. Aquesta davallada, però, va lligada a l’increment de l’aforament, que ha augmentat un 9,48%. És a dir, enguany s’han posat a la venda 365.321 butaques més, una dada que indica que les sales estan en una situació més favorable que l’any anterior. També ha crescut el nombre d’espectacles (se n’han representat 36 més), mentre que les funcions pràcticament s’han mantingut (han caigut un 0,69%) en una temporada que ha viscut els seus millors moments al desembre i al gener.

Cargando
No hay anuncios

Tot plegat permet a les sales fer una lectura en positiu de la situació. “No ens podem prendre l’increment d’espectadors com una cosa casual, perquè s’ha mantingut des de l’inici i fins al final de la temporada”, va afirmar ahir la presidenta d’Adetca, Bet Orfila, que va destacar que el creixement de públic és “remarcable”. Sobre la recaptació, Orfila va reconèixer que era una dada que esperaven “des de feia temporades” i que queda cada vegada més a prop de les xifres d’abans de la crisi. “Estem encetant un bon camí”, va assegurar la presidenta d’Adetca.

La reducció “tardana” de l’IVA

Cargando
No hay anuncios

En paral·lel a les xifres assolides, l’entusiasme del sector també es deu a la reducció de l’anomenat IVA cultural del 21% al 10%. Orfila ho va celebrar ahir amb un to agredolç. “És una molt bona notícia que arriba tard. Durant aquests anys s’ha dinamitat part del teixit cultural i se’ns ha fet treballar en una situació complexa”, va subratllar la presidenta d’Adetca. Així mateix, va recordar que malgrat la disminució fins al 10% aquesta xifra se situa a la franja alta dels tipus impositius a nivell europeu. “No és el lloc on hauríem de ser”, va constatar. El president de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC), Àlex Casanovas, també va mostrar-se ahir optimista per la baixada de l’IVA, però va demanar que la rebaixa repercuteixi en la producció. “Entre un 21% i un 22% dels nostres membres no treballen tota la temporada i un 58% no ha cobrat més de 6.000 euros l’any”, va lamentar Casanovas, que considera que “encara hi ha molta feina a fer per millorar aquest panorama”. Per combatre la situació de precarietat, totes dues associacions van reclamar el suport de les administracions amb polítiques per generar nous públics i millores fiscals.

Orfila també va recordar que, des del 2012, les empreses “han assumit l’increment de l’IVA” perquè no repercutís en el preu de les entrades. Anar al teatre costa una mitjana de 20 euros, un musical en val 31,50 i els preus de les sales alternatives es troben al voltant dels 12 euros. Amb el canvi de l’impost, Orfila va explicar que “cada teatre decidirà què creu que és més convenient”, i va insistir que el preu mitjà actual de les entrades es troba lleugerament per sota del que hi havia abans de la pujada de l’IVA.

Cargando
No hay anuncios

Les sales petites, que fins al 2015 no paraven de créixer i es venien com un motor renovador del sector, es troben una mica per sota de les xifres de l’any passat. Aquesta temporada han acollit 232.065 espectadors (un 5% menys) i han obtingut una recaptació de 2,41 milions d’euros (uns 60.000 euros menys que la temporada anterior). El teatre familiar, en canvi, ha incrementat el públic fins als 198.953 espectadors, un 2% més.

Com en anys anteriors, el teatre dramàtic s’emporta la part més gran del públic (un 54%). La majoria de produccions són catalanes (un 81%), d’autors catalans (un 60%) i en català (un 48%). El teatre musical, que l’any passat havia perdut espectadors, ha crescut un 89% aquesta temporada. De fet, alguns dels muntatges que coronen la llista d’espectacles més vistos són, precisament, de teatre musical. El gènere seguirà trepitjant fort aquesta temporada, que ahir va aixecar el teló en un acte al Liceu carregat d’esperança i que arriba farcida de musicals com Cabaret, al Teatre Victòria; Casi normales, que s’instal·larà a la Sala Barts, i Fun home, que es podrà veure al Casino l’Aliança del Poblenou.

Cargando
No hay anuncios

Catalunya aixeca el teló i fa ballar el Liceu

“Perdoneu per haver programat la gala avui. És que els caps de setmana els actors treballen... en bars i restaurants”, deia ahir Roger Coma en encetar la gala Catalunya aixeca el teló, que TV3 retransmetrà el 19 de setembre. Produïda per Minoria Absoluta (els pares de Polònia, el musical i La família irreal ), la cerimònia va arrencar a ritme dels Pastorets Rock. El Gran Teatre del Liceu, amb la platea farcida de gent de la professió i autoritats (com el vicepresident de la Generalitat, Oriol Junqueras, i el diputat delegat de Cultura, Juanjo Puigcorbé), no ho va dubtar: des de l’inici va aixecar-se per obrir la temporada cantant i ballant. Coma va conduir una gala que encadenava (volgudament) un desastre rere un altre i que, fins i tot, va matar un dels grans xòumans de Catalunya. Amb les incursions de David Verdaguer, Alba Florejachs i Cesc Casanovas, entre d’altres, Coma va espolsar les intimitats del món dels escenaris i va demanar: “Aneu al teatre!”