Els Espais Volart, entre l’abstracció i la fotografia
Tres exposicions obren la temporada del centre d'art de la Fundació Vila Casas
Barcelona“A casa sempre hi havia una obra abstracta i un Sagrat Cor”, fa broma el col·leccionista valencià Javier Martín, que mostra una selecció dels seus fons en la col·lecció Ars Citerior, als Espais Volart de la Fundació Vila Casas, a Barcelona. L’origen de la col·lecció és familiar i està vinculat a l’artista Eusebi Sempere, però al llarg dels anys ha adquirit entitat pròpia fins a convertir-se en una mostra significativa de l’art a l’Estat des de mitjans del segle passat fins a l’actualitat, sobretot de l’abstracció geomètrica. Martín s’identifica amb la manera de col·leccionar d’Antoni Vila Casas, perquè és “el mateix col·leccionista” el que decideix quines obres comprar, sense “la incursió” de cap gestor. “Ningú volia les obres geomètriques. Havia d’anar als estudis a buscar-les perquè ningú les volia exposar”, recorda Martín. L’exposició, titulada Una manera de veure, està dividida en cinc àmbits temàtics, el primer dels quals contraposa la idea de paisatge d’Hernàndez Pijuan amb la de Dis Berlín. La mostra continua amb apartats dedicats a l’informalisme, la geometria, l’abstracció més lírica i els artistes joves.
Maillol vist per Hovart
La temporada dels Espais Volart comença amb la inauguració de dues exposicions més: després de mostrar els fons del fotògraf Frank Hovart, ara exposa com ell mateix va fotografiar prop de vint terracotes d’Arístides Maillol. “Hovart interpreta les obres de Maillol com si fossin una partitura”, afirma Àlex Susanna, el comissari de Maillol Hovart. Les fotografies donen una visió de 360 graus de les peces i converteixen uns treballs de petites dimensions en monuments. Susanna diu: “En l’origen de tot hi ha les terracotes. Hovart desenvolupa una monumentalitat escultòrica que en les terracotes només és potencial i que ara arriba a la seva monumentalitat més plena”. La protagonista de la tercera exposició és l’artista Lídia Masllorens. La concessió del Premi Fundació Vila Casas de pintura el 2013 li va obrir les portes de la professionalització. Els retrats de gran format inclosos en Prova d’artista revelen el seu procés creatiui l’afany per dominar la tècnica del monotip.