Emma Vilarasau, Julio Manrique, Pau Miró i Joel Joan, 'muses' de la nova temporada de Focus
El grup destinarà 13,7 milions a la programació dels seus teatres amb mig centenar de títols
BarcelonaLa principal empresa productora de l’Estat, el Grup Focus, ha presentat aquest dimecres la seva nova temporada. En xifres, és un desplegament espectacular, amb 43 obres, de les quals 12 són produccions pròpies i 6 són coproduccions. En total ofereixen als seus cinc teatres i en gira fins a 700.000 butaques. Ja tenen lligades 390 representacions en gira i 7 produccions que viatjaran a Madrid. El pressupost que la companyia destinarà a l'activitat escènica és de 13,7 milions. El president de Focus, Daniel Martínez, ha refermat el seu "ferm compromís per ser un dels principals promotors de l’activitat escènica del país" sempre "preservant l’ideari cultural, social i societari". També ha defensat les ganes de "tornar a la cultura la rellevància que mereix" i que "acabi amb la sensació d’apatia i desànim que sembla envoltar-nos". "Volem recuperar el gruix cultural", ha dit.
El president de Focus també ha dit que vetllaran "per la integritat del patrimoni", que no perdran "les arrels territorials" i que preservaran "l’ideari cultural, social i societari". La companyia és un caramel per a fons d’inversió i de fet ha rebut ofertes de compra sucoses, que ha rebutjat, com també es desprèn de les seves paraules que no es vendran els seus teatres, després dels moviments que hi ha hagut al sector, amb la venda del Victòria i la clausura de l'Apolo. A més, Martínez va anunciar que es farà créixer la divisió madrilenya de l’empresa (s’hi destinarà gairebé 1 milió d’euros a partir del 2020) però sempre "com una delegació".
També ha anunciat que la temporada passada van créixer un 7% en públic i un 9% en recaptació, i van arribar als 353.000 espectadors i a una recaptació de 6,8 milions, cosa que pot fer augurar xifres positives de cara al balanç de temporada que la patronal Adetca farà la setmana que ve. Per a Martínez, els bons resultats consoliden les seves línies programàtiques, tot i que hi haurà moviment en tres de les seves sales. El Teatre Romea estrena director, el Goya s'ha quedat sense i el Condal torna a modificar el seu rumb.
Grans noms propis de l'escena
Josep Maria Pou s’estrena com a director del Teatre Romea després d’una dècada al capdavant del Goya. "És el lloc on jo vaig descobrir el teatre i on m’agradaria que molta gent jove descobrís el teatre com jo ho vaig fer fa més de 60 anys. Una de les meves ambicions i obligacions serà crear nou públic", ha dit Pou, abans de tenir un record per a l’últim director del teatre, Carles Canut. Pel Romea hi passaran tres grans produccions que es van veure als festivals d’estiu: ‘Casa de nines. 20 anys després’, dirigida per Sílvia Munt amb Emma Vilarasau i Ramon Madaula, que va ser un dels èxits del Grec; ‘Jerusalem’ de Jez Butterworth dirigit per Julio Manrique amb Pere Arquillué al Teatre Grec; i ‘Mi amigo Cicerón’, d’Ernesto Caballero dirigit per Mario Gas amb el mateix Josep Maria Pou al repartiment, que ja es va veure al Festival de Mèrida. Núria Espert trepitjarà el Romea anys després del seu debut en aquest teatre el 1951, i ho farà al costat de Lluís Pasqual amb la lectura del ‘Romancero gitano’, que ja han estrenat a Madrid. "És una mena de cerimònia sagrada poder gaudir de la Núria fent aquests textos de Lorca", diu Pou. També hi haurà dos títols d’estrena absoluta: ‘Eva contra Eva’, una versió de Pau Miró de 'Tot sobre Eva' dirigida per Sílvia Munt i protagonitzada també per Emma Vilarasau, i ‘Cobertura’, una comèdia de creació de Clara Segura i Bruno Oro. Pou ha avançat que a finals de la temporada hi haurà un Shakespeare.
La programació del Teatre Goya l’ha presentat el director de continguts de Focus, Jordi Martínez. Ha anunciat la nova comèdia de Pere Riera, ‘La dona del 600’, i ‘Puertas abiertas’, el debut teatral de la periodista Eva Riverola amb la direcció d’Abel Folk i el protagonisme de Cayetana Guillén Cuervo. L’obra parla de l’atemptat al centre de París i de com alguns francesos van oferir casa seva als que van quedar aïllats per l’atac terrorista. "Una dona obre la porta a un noi amb trets àrabs i, per tant, l’obra parla de la por, els prejudicis, l’empatia, el fanatisme...", avança l’autora. També es podrà veure el retorn de la comèdia de Joel Joan i Hèctor Claramunt ‘Escape room’, ‘Cinco horas con Mario’ amb Lola Herrero i ‘Delicades’ d’Alfredo Sanzol amb les T de Teatre. "’Escape room’ és un fenomen que potser passa un cop a la vida. Quan passa, cal aprofitar-ho. Estem eufòrics", diu Joel Joan.
La Villarroel seguirà sent l’espai dedicat als autors vius i la dramatúrgia catalana, amb 17 espectacles programats, segons la directora Tània Brenlle. La producció pròpia és un encàrrec a Pau Miró, ‘Una història real’, protagonitzada per Julio Manrique, Nil Cardoner i Laura Conejero. "És un text que genera moltes preguntes que encara estic intentant respondre. Va d’una relació complicada d’un pare i un fill. L’home descobreix que el fill té uns ideals que voregen la ultradreta", descriu. Entre les coproduccions destaquen David Selvas dirigint una comèdia romàntica de David Greig sobre les segones oportunitats, ‘Aquella nit (Una obra de teatre amb cançons)’, i la versió de ‘La gavina’ de Txékhov a càrrec d’Àlex Rigola amb actors com Nao Albet i Irene Escolar. "La gràcia del muntatge, com vam fer amb ‘Vània’, justament és posar el text a disposició dels actors, perquè expliquin com viuen l’amor o la vida", diu Àlex Rigola. També recuperaran el monòleg d’Anna Sahun ‘Nenes i nens’, les perles de la Sala FlyHard ‘Ovelles’ i ‘A.K.A.’, la comèdia geriàtrica ‘Un dia qualsevol’ i altres peces de petit format com ‘Calma!’ de Guillem Albà i ‘Una Ilíada' amb Eduard Farelo. Fins i tot la il·lustradora Paula Bonet presentarà un espectacle amb Ramon Rodríguez (The New Raemon) titulat ‘Qué mala memoria’.
El Teatre Condal vira de nou la seva direcció. Abandona l'aposta pel musical i es decanta de nou per la comèdia amb títols de llarg recorregut "molt contemporanis i que tenen la família com a comú denominador", diu el director Daniel Anglès, que es manté al càrrec. El Mag Lari encetarà la temporada però dirigint l’infantil ‘Lunnis de leyenda’ amb els ninots televisius i Lucrecia. Després vindrà la comèdia escrita per Hèctor Claramunt i Joel Joan, un encàrrec de Focus que dirigirà aquest últim i que serà fet a mida per a Joan Pera, titulada ‘El pare de la núvia... i potser del nuvi’. "En aquesta vida m’ha tocat reballar amb gent molt rara. Qui lliga menys amb mi? Joel Joan. I em toca treballar amb ell, ai mare de Déu", confessa Pera. "Jo soc com soc. Ara, ell... és que és molt. Crec que farem una feina sorpresiva. Però no sé pas com acabarà", diu Pera. Al Condal també hi haurà un cabaret nadalenc i s’escenificarà un èxit internacional com ‘Perfectes desconeguts’ de Paolo Genovese amb actors catalans.
El projecte Oníric per produir musicals no desapareix però es deslliga del Condal i agafarà una dimensió més estatal, després del poc públic que va assolir la temporada passada tot i la qualitat artística dels títols presentats i el nombre extens d'espectacles programats. Segons Anglès, treballen per aixecar ‘Golfus de Roma’ i ‘Big Fish’ en alguna sala de la ciutat.
Nova publicació
Fèlix Riera, des de la Fundació Romea, dirigeix la publicació anual de Focus ‘Pre-ocupaciones’, que és "un espai obert a moltes disciplines" i que vol reflexionar sobre "qüestions que ens preocupen a tots: la banalitat, la bellesa, la llibertat d’expressió...", diu. L’últim número gira entorn el plaer i compta amb articles de Carme Riera, Rafel Argullol, Xavier Marcé, Albert Lladó, Llucià Homs i Manel Esclusa, entre d'altres.