El cinema català torna a triomfar a Màlaga: guanya 'Les distàncies', d'Elena Trapé
Els premis a millor pel·lícula, direcció i actriu confirmen el pes català del nou cinema d'autor
BarcelonaEl cinema català torna a arrasar al Festival de Màlaga per tercera edició consecutiva. Després d''Estiu 1993', de Carla Simón, el 2017, i 'Callback' i 'La propera pell' el 2016, enguany ha sigut 'Les distàncies', d'Elena Trapé, la cinta que ha rebut tots els elogis i els premis de millor pel·lícula, millor direcció i millor actriu per a Alexandra Jiménez, 'ex aequo' amb Valeria Bertuccelli, protagonista de 'The queen of fear'. Si fem un recompte dels últims cinc anys, quatre pel·lícules catalanes s'han endut la Bisnaga d'Or, si hi sumem '10.000 km' el 2014. I, de fet, el 2015 també es van premiar cinc produccions catalanes.
El Festival de Màlaga s’ha especialitzat així en descobrir nous valors, cineastes joves, en molts casos debutants, als quals serveix de d’aparador i de plataforma per catapultar-los cap als premis –per exemple, els Gaudí i els Goya–. Trapé, que ahir es negava "a fer projeccions", ho viu com "una empenta" a "una pel·lícula petita":"La meva màxima aspiració era que la pel·lícula s’estrenés, perquè no l’hem fet per deixar-la en un calaix. Tot el que vingui ho rebrem com un regal", deia. Els palmaresos dels últims festivals de Màlaga demostren de facto que el nou talent del cinema espanyol sorgeix en gran part de Catalunya i, en concret, de dones cineastes. La directora de Les distàncies i exalumna de l’Escac ho atribueix al fet que "les escoles de cinema estan produint pel·lícules, i això obre les portes a un altre perfil i segurament escurça el temps que un director ha d’esperar per fer la seva primera pel·lícula".
'Les distàncies' –protagonitzada també per Miki Esparbé, Isak Férriz, Maria Ribera i Bruno Sevilla– retrata el retrobament i alhora la desintegració d’un grup d’amics a Berlín després d’anys sense veure’s. Són la generació de la desil·lusió, tant sentimental com professional. La pel·lícula, que rep els 12.000 euros del premi, s’estrenarà a Catalunya dins el Barcelona Film Festival el dia 26 d’abril i arribarà als cinemes a la tardor.
En la categoria de documental ha guanyat 'Ainhoa, yo no soy esa', de la cineasta xilena establerta a Barcelona Carolina Astudillo, que ja havia estat premiada el 2015 a Màlaga amb 'El gran vuelo'. En la secció paral·lela Zonazine, dedicada a propostes trencadores, també ha guanyat una directora catalana debutant, Meritxell Colell, amb 'Amb el vent'. La pel·lícula, que ja va passar amb èxit pel Festival de Berlín, utilitza la dansa contemporània per expressar els sentiments d’una dona que torna al seu rural i ventós poble natal a causa de la mort del pare. El millor actor de Zonazine, ha estat Dani Casellas pel paper a 'Yo la busco', de la directora catalana Sara Gutiérrez Galve. En les categories de curts destquen La última virgen, de Bàrbara Ferré, millor curt de ficicó i 'Improvisaciones de una ardilla', de la directora, artista i professora de la UB Virginia García del Pino, millor curt documental. I en aquest recompte de produccions catalanes encara s’hi pot sumar 'Mi querida cofradía', que rep el premi del públic i de millor actriu secundària per a Carmen Flores. La cinta és una coproducció de l’Escac i l’opera prima d’una de les seves graduades, la malaguenya Marta Díaz de Lope.
La Bisnaga d’Or a la millor pel·lícula iberoamericana del 21è Festival de Màlaga ha sigut per a la brasilera 'Benzinho', de Gustavo Pizzi, que també ha rebut el premi de la crítica. El film retrata com afecta a la mare d’una família treballadora la marxa del fill gran de casa massa jove per jugar a handbol. La Bisnaga de Plata –el premi especial del jurat al segon millor llargmetratge a competició– ha estat ex aequo per 'Casi 40', de David Trueba, i l’argentina 'La reina del miedo', de Fabiana Tiscornia i Valeria Bertuccelli, que també n’és la premiada protagonista. El reconeixement a millor actor és per al gallec Javier Rey (conegut per la sèrie 'Farina'), que coprotagonitza, amb María León, la història d’amor 'Sin fin' i el millor actor secundari és el cubà Vladimir Cruz, per 'Los buenos demonios'. Aquesta cinta rep també els premis a millor guió i música, i la uruguaiana 'No dormirás', els de millor fotografia i muntatge.