Dissenys que ensenyen a ser més sostenibles
El BCD i el FAD organitzen una Barcelona Design Week més social
BarcelonaLa Barcelona Design Week (BDW) d’enguany, que se celebra fins al 14 de juny, no és només una iniciativa del Barcelona Centre de Disseny (BCD): per primera vegada el BCD ha sumat esforços amb el FAD per presentar un conjunt d’activitats entre les quals hi ha l’exposició tradicional dels finalistes de les diferents disciplines del FAD, El millor disseny de l’any i Bàsics, un passeig per qüestionar-nos, una sèrie d’instal·lacions que posen l’accent en l’epicentre d’aquesta BDW: revalorar. L’objectiu dels organitzadors amb aquesta aliança és consolidar la BDW tant a la ciutat com a escala internacional.
A més, en un àmbit més popular, el mercat de Sant Antoni acollirà diumenge la primera edició del festival de gastronomia i disseny de Barcelona, el Tastadisseny. També tindrà un vessant lúdic l’assaig general d’enguany, La rebel·lió dels objectes, una festa comissariada per l’artista David Bestué i els arquitectes Moisés Puente i Miquel Mariné per reflexionar, dissabte a Hangar, sobre els “objectes fast food ” i la manca d’afecte cap als objectes. A més, aquest projecte inclou una instal·lació de Mau Morgó feta amb fòssils tecnològics. Per últim, dissabte també se celebra la segona edició del Poblenou Districte Disseny, amb projeccions i tallers al Disseny Hub i a Palo Alto.
El dissenyador brasiler Humberto Campana, fundador amb el seu germà d’un dels despatxos internacionals més coneguts, va donar el tret de sortida de la Barcelona Design Week amb una conferència multitudinària en què va qüestionar les actituds i els models poc sostenibles. El vessant internacional d’aquesta cita del disseny continua avui i demà amb dues jornades de debat i reflexió que comptaran amb la presència de professionals com la dissenyadora, sociòloga i Champion of the Earth de l’ONU Leyla Acaroglu i el director del laboratori d’imaginació urbana i innovació social del MIT, Carlo Rotti.
Els participants en El millor disseny de l’any donen algunes pistes del compromís social i ecològic dels creatius de les diferents disciplines. El drama de la immigració i els nous ciutadans europeus apareix tant en l’àmbit de l’artesania i l’art com en el del disseny gràfic. Mentre que Cécile Dedieu dedica una peça als refugiats sirians, l’estudi suís Studio069 exposa una sèrie de cartells sobre els nous ciutadans europeus. En aquest mateix àmbit hi ha la revista Soror, amb un número on aborden la violència de gènere des d’una perspectiva “desdramatiztada”, com diu el dissenyador i president de l’Associació de Directors d’Art i Dissenyadors gràfics Daniel Ayuso. “Els dissenyadors més joves poden influir en temes que els neguitegen. El tema social és força present”, subratlla Ayuso.
Seguint en l’afany de ser sostenible, en l’àmbit de la moda es poden veure diverses peces i accessoris fets amb piñatex, un material desenvolupat per Ananas Anam a partir de fibres de fulla de pinya que ha sigut premiat per la seva innovació. Els FAD d’arquitectura d’enguany coincideixen amb el desè aniversari de l’esclat de la crisi i es pot veure, com diu la presidenta del jurat, Anna Bach, com la responsabilitat i la sostenibilitat s’han quedat com “un signe dels temps”.